עמית עוז בניינים

בניית פיגומים

איך מתקינים פיגומים באופן נכון על פי תקן ורמת בטיחות גבוהה?

איך מחזקים את הפיגום כך שיהיה עמיד בפני רוחות?

מהי רמת האחריות של הלקוח?

לפניכם מאמר מקיף על הדרכים לבדוק אם הפיגום הותקן בצורה נכונה ומידע על אופן בניית הפיגומים בארץ…

 

הפיגומים השכיחים ביותר בארץ הינם פיגומי מיטות המורכבים, ממטות ברזל העומדים לגובה ומשטחים ברזל השוכבים עליהם (מכן כנראה נוצר השם פיגום מיטות). בחו"ל מרכיבים את כל החלקים ממוטות ברזל ויוצרים את המיטות, מחיבור מוטות על ידי מחברים מיוחדים המותאמים ובעזרתם בונים מבנה ברזל לגובה. אותו מבנה קונסטרוקטיבי יכול להתאים את עצמו לפי בליטות של מרפסות, גישה לגגות רעפים ועוד..
פיגומי המיטות פחות גמישים ליכולת התאמה לפי צורה הבניין, בשל ההגבלה המודולארית של המבנה והחיבור של החלקים. אין הרבה משחק ואפשרויות אך ניתן לשלב מספר אפשרויות ביחד ולרוב הבניינים בארץ, ניתן יהיה להגיע בעזרת פיגומים אלו.

אופן בניית פיגומי מיטות..

1.) הצבת מוטות ברזל:

למוטות הברזל ישנם תוספים כמו מגביהים אשר הינם מתכווננים, על מנת לאפשר יכולת משחק והתאמת הגובה של המוטות. מעמידים ארבעה מוטות בצורה זוגית מלבנית על גבי קורות עץ (תפקיד קורות העץ להגן על שקיעת המוטות לעומק באדמה, או להגנה מפגיעה בריצוף) , במרחק של שניים וחצי מטרים בין זוג מוטות לשני. משכיבים על גבי פינים הבולטים מהמוטות את המיטה הראשונה על מנת לבדוק בעזרת פלס, אם הגובה של כל העמודים זהה והמיטה הינה מפולסת מכול הצדדים. לאחר סיום ניתן יהיה לצרף עוד מוטות ועוד מיטות לאורך, על מנת ליצר את הקומה הראשונה.

הדגשה- לקומה הראשונה והשנייה ישנה משמעות חשובה מאוד לגבי יציבות הפיגום שכן, כל סטייה קטנה באיזון מתפתחת לגדולה כאשר מטפסים לגובה. יש לחזור ולבדוק עם פלס לאחר בניית הקומה השנייה, על מנת לתקן כשלים ועיוותים בפיגום. בפיגומים ישנים לעיתים קרובות המוטות או המיטות לא ישרים, כך שיכולה להתקבל קריאת פלס לא מדויקת ומצריכה בדיקה נוספת.

2.) הנפת פיגומים לגובה:

כאשר בונים פיגום לגובה רב יש תחילה לקבע, את הקומה הראשונה והשנייה ולהתחיל לבנות מגדל לגובה המורכב מ-שלוש מיטות בערך. מניפים לגובה את החלקים על ידי הרמה פיזית, כאשר פועלים נעמדים צמוד למעקות ומרימים את החלקים בידיים. כאשר נבנו וקובעו מספר קומות לגובה, ניתן יהיה להציב גלגלת וחבל לשיפור והקלה על הנפת החומר. לאחר בניית הגלגלת בקומה הגבוהה ביותר, ממשיכים להרים חלקים על מנת להמשיך ולהרחיב את אורך הפיגום ובונים קומות נוספות.

3.) קשירת הפיגום לבניין:

אופן הקשירה הוא דו צדדים, כך שיש מוט אשר מרחיק את הפיגום מהקיר ואילו מהצד השני ישנו חבל ברזל אשר מושך לכיוון הקיר. רוב הפיגומים מורחקים מעט מהקיר, על מנת לייצר יכולת גישה לקירות ואזור עבודה נוח לפועלים. ניתן לקבע את הקרש המרחיק לפי הצורך, תוך כדי קשירתו לתחתית המיטה בעזרת כבל ברזל. את המשיכה מקבעים בעזרת ג'מבו עבה המוברג לקירות, עם לולאה בסופו המאפשרת קשירה עם חוטי ברזל. ניתן ליצר לחץ התנגדות בין הקשר המרחיק וחוטי הברזל, על ידי סיבוב החוט כנגד עצמו בעזרת פטיש ומתיחתו עד לנקודת לחץ חזקה. שיטת הקשירה חוזרת על עצמה כל שלוש מיטות בערך לאורך וכל ארבעה מטרים לגובה, שזה כשתי קומות של פיגום בנוי. זאת צורת הקשירה השכיחה ביותר והיא טובה בחיבור הפיגומים לקירות וקיבועם.
4.) חיזוק הפיגום והמבנה:

מעבר לקשירה הפיגום לקירות יש לחזק את הקונסטרוקציה, על ידי מוטות ברזל ארוכים המחוברים לצורת קרוס למבנה עם מחברים ייעודיים המותאמים לפיגומים. מחברים אלו מוברגים או מחוברים בעזרת לחץ דפיקה עם פטיש, כאשר הם מותאמים לאחוז בשני מוטות כמו אזיקים. ניתן על ידי שיטה זו לקבע את הפיגום כך שלא ינוע לצדדים או יאבד, אחידות וייצר תנועה של המבנה עצמו. בבניינים גבוהים מעל לקומה שישית, ישנו הצורך ליצר רגליים כפולים לפיגום על ידי הצמדת מוטות נוספים. משקל הפיגום גובר ככל שמוסיפים מיטות ומוטות לבניית הקומות הנוספות, כך שהמשקל הסופי על המוט בקומה הראשונה יכול להיות כבד מאוד..

5.) מעקה בטיחותי:

בניית המעקה מעבר להגנה על בטיחות הפועלים, גם פועל לחיזוק הפיגום עצמו ומקשר בין המוטות השונים. ישנו מוט ברזל אשר נמצא באמצע הגובה של כל קומה ומחובר, לפינים הבולטים מהמוטות עם חור קטן שכל ראש של פין בולט. לאחר שמקבעים את המוט של המעקה, משחילים לחור של הפין מסמר ברזל ומעקמים על מנת לקבע את המוט במקום. כך למעשה ישנו מוט ברזל המשמש כחלק עליון למעקה הכללי. מתחת קושרים לוחות עץ בעזרת חוטי ברזל למוטות ומקבעים ולוח עץ נוסף, אשר מחובר בין הרצפה למוטות הברזל ותפקידו לשמש כפנל. תפקיד הפנל עץ הינו חשוב מאוד להגן על נפילת חומרים וכלי עבודה מקומה גבוהה. קורה לא פעם שפועל בועט או מזיז כלים המפוזרים על הרצפה ואלו נופלים מטה, או במקרים של נפילת חומרים כמו חלקי אבנים ועוד.

6.) פיקוח על בניית פיגום תקני:

לחברות בנייה גדולות ישנם מנהלי עבודה, מהנדסים, מפקחי בטיחות ומנהלי פרויקטים אשר עברו הכשרה ומפקחים על אופן הבנייה. הם אינם מאשרים פיגום אשר יבנה בצורה לא תקנית ועוברים על הפיגום בשביל לאמוד את איכותו ותקינותו. בעבודות שיפוצים בעל חברת הפיגומים או המתקין מטעמו, הינם "אמורים להיות" בעלי הכשרה מקצועית ותעודות הסמכה לבניית פיגומים. לא תמיד זהו המצב ולפעמים עלול להופיע שיפוצניק עם ציוד פיגום רעוע ורצון טוב, להרכיבו לגובה תוך כדי זריקת הבטחות כאלו ואחרות. בעל חברת פיגומים אחראי עם ביטוח מתאים, צוות מאושר לעבודות גובה, חברה רשומה ותעודת הסמכה, ינהג בצורה מקצועית יותר וסביר להניח שישקיע בבניית פיגום איכותי לתקני.

7.) אחריות אישית

באם בעל נכס פרטי מעוניין להשכיר פיגום מיטות קבוע, הוא לרוב יפנה לחברה מקצועית אך חשוב לדעת שישנה חובה ואחריות, גם למזמין העבודה כלפי אופן הביצוע והבטיחות. הקטנת ראש אינה תורמת במקרה של פגיעה או תאונה הקשורה לפיגומים ולכן יש לבדוק אישורים מתאימים ופוליסת ביטוח מתאימה. על בעל החברה או המרכיב נדרשת האחריות להצגת ניירת מתאימה ולחתום על חוזה, בו מתחייב ומצהיר המתקין על יכולתו המקצועית ואחריותו על שאר הצוות. יש לשים לב שבחברות רבות המעריך אשר מגיע למדוד את אורך הפיגום ויוצר קשר למעשה ראשון עם הבעלים, אינו תמיד בעל המקצוע אשר יופיע להרכיב את הפיגום. על מנת שלא יתעוררו הפתעות יש לוודא את איכות הצוות המתקין וכן ניירת מתאימה לכל המרכיב או פועל לבניית הפיגום.

8.) ביטוחים והרשאות

בחלק זה לא נרחיב אך ישנם ביטוחים המותאמים במיוחד לענף הפיגומים ותחום זה מופיע בתוך הפוליסה, תוך הכרה של החברה בפרויקט המדובר. למתקין הפיגומים ישנו כיסוי לצוות העובדים שלו בלבד!!!
קבלן שיפוצים אשר עולה על הפיגום צריך כיסוי קבלנים נפרד וכך הלאה, שכן כל אדם העולה על הפיגום מצריך ביטוח אישי בנפרד ואישורים לעבודה בגובה. דייר אשר ירצה לטפס על הפיגום על דעת עצמו, מסכן את חיו ופועל בניגוד לחוק וללא כיסוי ביטוח כל שהוא. יש לשלט מסביב לבניין על מנת למנוע עלייה של אנשים, ללא היתרים מתאימים וביטוח המכסה פגיעות אפשריות.

להמשך קריאה באתר מתמחה בפיגומים..

עמית עוז

עמית עוז בניינים הינו קבלן לשיקום מבנים, עבודות גובה משולבות פיגומים וסנפלינג..