איתור ליקויי בנייה בסנפלינג

כל מה שכדאי לכם לדעת על בדיקה לאיתור ליקויי בנייה בסנפלינג
רכישת דירה חדשה נחשבת תמיד מאורע משמח, ובפרט כשמדובר בדירה יד ראשונה מקבלן. עם זאת, מחקר שהוזמן מהטכניון מטעם משרד הבינוי והשיכון ופורסם בשנת 2014 מעלה ש-100% מהדירות החדשות בישראל סובלות מליקוי בנייה מסוגים שונים, שחלקם גלויים לעין, בעוד שאחרים חבויים באופן שניתן לאתר ולחשוף רק באמצעות אנשי מקצוע שעיסוקם ותחום התמחותם הוא באיתור ליקויי בנייה או לחלופין כעבור פרק זמן מסוים משלב הכניסה לבית. בין הליקויים השכיחים ניתן למנות בעיות בתשתיות למיניהן, כמו תשתיות החשמל, הביוב והמים, וכן ליקויים בחוסר התאמה בין כמויות וטיב חומרי הבניין ביחס למפרט, ליקויים בחיפויי האבן בקירות החוץ או הטיח והצבע, בעיות איטום, בעיות בבידוד התרמי והאקוסטי וכיוצא בזה.

המטרה: למנוע עגמת נפש והוצאה כספית גבוהה הרבה יותר
חשוב להדגיש שחוק המכר משנת תשל”ג-1973 נחקק במטרה להגן ולגבות את ציהור רוכשי הדירות, אך הוא מגדיר ותוחם בזמן את תקופת אחריותו של הקבלן בכל הנוגע לליקויים השונים, וכל ליקויי שמתגלה לאחר מכן מסיר את האחריות מהקבלן. רכישת דירה מקבלן מהווה, כאמור, עניין רציני, ובקרב מרבית ממשקי הבית הישראלים מדובר בעסקה הגדולה ביותר שאיי פעם יבצעו במהלך חייהם. על כן, מומלץ שלא להקל ראש, ולהיוועץ במקצוענים מטעמכם כגון אדריכל, מהנדס בניין או מהנדס אזרחי שעשויים להאיר את תשומת הלב לפרטים שאדם מן השורה אינו אמור להתמצא בהם. איתור מוקדם של בעיה, עשוי, במרבית מהמקרים, למנוע עגמת נפש והוצאה כספית גבוהה הרבה יותר. הבדיקה לאיתור ליקויי בניה משווה אחד לאחד בין המפרט הטכני ותקני הבניה לבין הממצאים בשטח, תוך התייחסות לעמידות בפני נזקי מזג האוויר נזקי הזמן ופגעי טבע שונים, לרבות רעידות אדמה. חלק מליקויי הבנייה נוגעים לקירות המעטפת של המבנה, והשיטות המקובלות לאיתורם מיושם בשיטת הסנפלינג.

ליקויי בנייה שכיחים בקירות מעטפת
איתור ליקויי בנייה בסנפלינג מסווג כעבודה בגובה, ובטרם ההתקשרות עם החברה הקבלנית לביצוע העבודה, יש לוודא שהחברה מחזיקה בכל האישורים והביטוחים הנדרשים לצורך זה על פי חוק. קירות החוץ עשויים להיות בנויים ממגוון חומרים שונים, כגון קירות בטון, קירות בלוקים, קירות טרומיים מבטון עם או ללא חיפוי חיצוני מובנה, קירות מסך וכיוצא בזה. איתור ליקויי בנייה בסנפלינג כולל, בין היתר, את סטיית הקירות מן האנך, סדקי טמפרטורה המופיעים בחיבורים שבין רכיבי הבטון לבין הבלוקים, סדקים עוברים, סדקים אלכסוניים, וכן סדקים בתפרים, התנתקות ונשירת חלקים מטיח החוץ, נשירת חלקים מאבני החיפוי, חדירת רטיבות דרך קירות מחופים באבן ועוד. הופעת סדקים בקירות החוץ עשויה להיגרם בשל מגוון רחב של סיבות כגון עבודה בלתי מקצועית במהלך בניית הקירות, ליקוי בבידוד התרמי של הגג, תזוזות בעקבות שינויי טמפרטורה וכדומה. תקופת האחריות על הליקויים השונים נעה בי שנה ל-7 שנים, אך מומלץ, כאמור לבצע בדיקה איתור ליקויי בנייה בסנפלינג כבר בשלבי הכניסה אל הדירה החדשה.