עבודות איטום בגובה

עבודות איטום בגובה: מהם הגורמים להופעת הרטיבות בתקופת החורף?
רטיבות בתקופת החורף מהווה תופעה שכיחה האופיינית בעיקר מבנים ישנים בעקבות בלאי ושחיקה טבעית ואיבוד מכושר הבידוד של קירות המעטפת כחלק מסממני הזמן.

עם זאת, הרטיבות עשויה להופיע גם במבנים חדשים יחסית כתוצאה מכשל במערכת האיטום במהלך הבניה ובלאי מואץ בשל הקרבה הגאוגרפית אל הים ואזורים מתועשים בעלי רמה גבוהה של מלחים, כימיקלים וקרבונציה. גם קידוחי ברגים לצורך קיבוע צנרות, מזגנים וחבלי כביסה עלולים לגרום להופעתם של כתמי רטיבות, כשהפתרון בנסיבות הללו כרוך בעבודות איטום בגובה.

עבודות איטום דורשות התייחסות לשלושה סוגי סדקים עיקריים: סדקי שערה, סדקים נימיים וסדקים עובדים, כשהסדקים נבדלים אלו מאלו בגודלם, בסיבות להופעתם ובאופן הטיפול בהם לצורך מניעת החדירה של הרטיבות אל קירות המבנה הפנימיים.

סוגי הסדקים הנפוצים
סדקי שערה הנם סדקים דקיקים המופיעים מעל לשכבת הטיח בלבד, אך הם אינם חוצים מבעד לקיר החיצוני אל קירות הפנים. הסדקים הללו עשויים להיגרם בעקבות טיוח לקוי יחסי תערובת בלתי נכונים, אי ביצוע אשפרה וכדומה. על אף הופעתם מעל לשכבת הטיח בלבד, הם מאפשרים לרטיבות לעבור דרכם אל פנים המבנה.

הסדקים הנימיים רחבים יותר מסדקי השערה ועשויים להופיע ביציקות בטון או בין הבלוקים. סדקים עובדים נוטים להופיע בחיבורים שבין היציקות לבין לאלמנטים אחרים במבנה כמו בפינות שמסביב לחלונות, בין חיבורי בלוקים, חגורות בטון, עמודים וכדומה, בשל השמטתו של תפר ההתפשטות או ליקוי באחד משלבי היציקה.

למעט סדקי השערה הדקיקים, כל יתר סוגי הסדקים דורשים איטום כנגד מעבר רטיבות, תוך שימוש בחומרים גמישים לגישור על תנועות ההתפשטות וההתכווצות של הסדקים.

מפרט לביצוע עבודות איטום בגובה
עבודות איטום בגובה ניתנות ליישום במספר שיטות לעבודה בגובה בהתאם למורכבות הבעיה והיקפה. במידה ועולה הצורך באיטום נקודתי במספר מצומצם של אזורים מעל לקירות המעטפת, אזי ניתן ומומלץ לבצע את עבודות האיטום בשיטת הסנפלינג, הנחשבת לזולה, המהירה הנקייה ליתר השיטות, ומאפשרת נגישות אופטימלית לכל שבהם יישנם ליקויים.

עם זאת, במידה ומדובר ברטיבות המפושטת ברחבי המבנה, יש להעדיף את שיטת הפיגומים המסורתית, בעיקר אם הפרויקט דורש יישור קירות או הרמה ושימוש בכמות חומר רבה. המפרט לביצוע עבודות האיטום עושה שימוש בחומרים גמישים, כמו מרק אקרילי גמיש או מסטיקים פוליאוריטנים העומדים בתנועות ההתפשטות וההתכווצות של הסדקים.

השלב העוקב מורכב מחבישה צמנטית מעל לאזורים הסדוקים באמצעות רשת אינטרגלס ותערובת צמנטית המועשרת בדבק לטקס בטרם יישום שכבת הטיח, למניעת סדיקה חוזרת. שלבי הגימור מורכבים מכיסוי המעטפת בצבע אוטם ייעודי, שהנו גמיש ורב עובי או בכל ציפוי חיצוני ייעודי אחר המתאפיין בגמישות.