שיקום בטון בסנפלינג

חבר בוועד בית? כל מה שכדאי לך לדעת על שיקום בטון בסנפלינג!
שיקום בטון בסנפלינג מהווה תהליך לחיזוק המבנה ותיקון הכשלים ההנדסיים למניעת קריסתו העתידית של המבנה. יישנם כיום בישראל לא מעט מבנים מוזנחים, שחלקם דורשים בסך הכול רק מעט צבע או חידוש השפריץ במעטפת החיצונית להשבת המראה הרענן והאסתטי של הבניין, בעוד שאחרים מצריכים שיקום בטוני כדי למנוע מהבניין להפוך למסוכן ולהיות נתון לסכנת קריסה.

הסימנים לכך שהבניין שלכם זקוק לשיקום בטונים (ולא לקצת צבע או שפריץ)
הבטון מהווה את שלד הבניין והבסיס הנושא את כובד משקלו של המבנה כולו. מבנים רבים בנויים כיום מבטון מזוין המשלב בין בטון לרשתות ו\או מוטות מברזל לשיפור תכונותיו והעלאת חוזקו של הבטון.

עם זאת, סדקים בבטון כמו גם ברזלים חשופים עלולים לאפשר את חדירת הלחות והרטיבות ולגרום לה לבוא במגע עם ברזלי הזיון. הדבר מוביל להחלדת הברזל, להתנפחות שלו והתפוררותו, תוך שהוא דוחק את הבטון החוצה ובמקביל גם מאבד מקוטרו. סממני השחיקה כוללים בדרך כלל נפיחויות והתפוררות של טיח, ברזלי זיון חלודים ובולטים, סדיקה עמוקה והתפוררות העמודים בתחתיתם מספיגת רטיבות מתמשכת בשל השקיית הגינה.

מפרט טכני לשיקום בטון- שלב אחר שלב
שיקום הבטון נועד, כאמור, לתקן פגמים וליקויים בטיחותיים, והוא דורש מפרט טכני מדויק, המאושר וחתום על ידי מהנדס בניין. היות ושיקום הבטון הינו תהליך רב שלבי מורכב ומדוקדק, חובה לוודא שהחברה הקבלנית המיישמת את הפרויקט מעסיקה אנשי מקצוע המתמחים שיקום מבנים. הכנת התשתית מורכבת מהסרת כל חלקי הבטון המתפוררים והרופפים וסיתות הטיח המתקלף. לאחר מכן יש לסתת ולחצוב עד לעומק סנטימטר סביב ברזלי הזיון בעזרת פטישון, כשהשלב הבא דורש את ניקוי ברזלי הזיון באמצעות דיסק יעודי.

הטיפול בברזלי הזיון
במקרים שבהם איבדו הברזלים כרבע מקוטרם המקורי, יש לרתך או לקשור אותם יחד, תוך הוספת מוטות חדשים. הטיפול בברזלי הזיון כולל את מריחתם בחומרים ייעודיים למניעת החלדה (כגון סיקה EC110, סיקה מנוטופ 610 וכדומה). בתום שלב הטיפול בברזלים יש לטייח את קירות החוץ בהתאם להוראות המפרט, כשהמוצרים המומלצים לצורך זה הם סיקה לטקס, סיקה רפ או סיקה טופ 122. לאחר גמר שלבי השיקום הבטוני, יש לבצע אשפרה למשך כמה ימים, ורק בתום כל השלבים הללו ניתן לפנות לביצוע הגמר הדקורטיבי כגון שליכט, שפכטל, שפריץ וכיוצא בזה בהתאם לטעמם ותקציבם של דיירי הבניין.

כיצד נבחרת שיטת העבודה לתיקוני בטון בגובה?
יישנן כיום מספר שיטות לתיקוני בטון בגובה, החל משיטת הפיגומים המסורתית, דרך מתקני ההרמה ועד לשיטת הסנפלינג שהובאה לישראל לפני מעט יותר מעשור. בחירת השיטה לעבודה בגובה תלויה בסוג המבנה והגאומטריות שלו, גובהו, היקף התיקונים וגורמים נוספים כגון נגישות לאזורים שבהם נדרש התיקון, ההיבט התקציבי וכיוצא בזה.

תיקוני בטון בסנפלינג נחשבים לבחירה טובה בעיקר כשמדובר בתיקונים מקומיים, נקודתיים ובהיקף מצומצם, אך עדיף להציב פיגומים קבועים במידה והפרויקט דורש שיקום בטוני נרחב.

היתרונות הטמונים בשיקום בטון בסנפלינג
היתרונות הטמונים בשיטת הסנפלינג על פני שיטות העבודה האחרות כללים את הנגישות לכל אזור ואזור על פני המעטפת החיצונית של המבנה, דבר המאפשר לטפל באופן ממוקד בכל ליקוי ובעיה שנחשפו, בצורה מהירה, יעילה, זולה ושקטה, תוך הפרעה מינימלית לדיירי הבניין, היכולים להמשיך בהתנהלות הרגילה שלהם ומבלי לחוש שהם מתגוררים בתוך אתר בנייה במשך ביצוע השיקום הבטוני.

ואולם, בכל שיטה הנבחרת לעבודה בגובה ובפרט כשהדבר נוגע לשיקום בטוני, יש לוודא בטרם עריכת חוזה ההתקשרות עם החברה הקבלנית שהיא אכן חברה רשומה אצל רשם הקבלנים כחברה המתמחה הן בתחום שיקום המבנים והן בגלישת מעטפת, ושהיא מחזיקה בכל האישורים והביטוחים הרלוונטיים לצורך זה.