אחזקה נכונה של מגדלים וגורדי שחקים

תחזוקה נכונה של מגדלים וגורדי שחקים
הנתונים הסטטיסטיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים שקרוב ל-20% מהדירות החדשות בישראל הן בגורדי שחקים ומגדלים בגובה של 16 קומות או יותר, כשהמגמה הזו צפויה רק לגדול ולהתרחב. ערים כמו אשדוד, יבנה, חולון ופתח תקווה כבר מתקשטות להן במספר לא מבוטל של רבי קומות, ומה שהתחיל במגדל שלום ובמגדלי הבורסה ברמת גן, והעניק לנו, הישראלים, את התחושה המרגשת כמו במנהטן שבניו-יורק, הפך ברבות השנים למ
ציאות קיימת. תנופת המגדלים בישראל נובעת בעיקר מהמחסור בעתודות קרקע ומצוקת הדיור, ורבים מאלו שעוברים להתגורר במגדלים סבורים שריבוי בדיירים מוזיל באופן לינארי את עלויות התחזוקה השוטפת והשיפוץ. מבדיקה שנערכה על ידי האיגוד לניהול בתים משותפים בישראל עולה שיותר מ-40% מרבי הקומות אינם מתוחזקים כראוי, אם בשל הרצון לחסוך בכסף ואם בשל העסקת חברות אחזקה בלתי מיומנות.

במה כרוכה התחזוקה השוטפת תחזוקה ברבי קומות ומגדלים?
הזנחה זו עלולה בהמשך להתברר כטעות ולעלות ביוקר, היות והיא עשויה להוביל לנזקים כלכליים כבדים לדיירים במקרה הטוב, בעקבות הצורך בתיקון המערכות, ובמקרה הרע גם לפגיעה בחיי אדם. בבניינים משותפים בני 8 קומות ומטה, מרבית הטיפול השוטף נשען על ניקיון חדר מדרגות ותחזוקת הגינה, כשבכל כמה שנים עולה הצורך בשיפוץ כללי כדי לשמור על הקיים ולמנוע בלאי נוסף, החל מאיטום וצביעת קירות המעטפת וכלה בזיפות הגג. עם זאת, להבדיל מבניינים נמוכים, תחזוקה נכונה של מגדלים וגורדי שחקים מורכבת גם מתפעול מערכות מורכבות, בהם מאגרי מים, גנרטורים ומערכות לכיבוי אש. המערכות לכיבוי אש כוללות ספרינקלרים הפרוסים בכל קומה ואמורים לזהות מקורות חום ולהתיז מים, חלונות עשן ומפוח לפינוי עשן. כמו כן, במסגרת התחזוקה השוטפת, יש לדאוג לטיפול השוטף במז”ח (מונע זרימה חוזרת) האחראי לכך שהמים אשר אינם מי שתייה, ינותבו אל המקומות הנכונים ולא יזהמו את מאגר מי השתייה הבניין.

ניהול השיפוצים הללו שלא במסגרת סל השירותים: איך לעשות את זה נכון?
התחזוקה השוטפת של המגדלים וגורדי השחקים נעשית בדרך כלל באמצעות חברות הניהול והתחזוקה למיניהן, המציעות מעטפת של שירותים שונים ומגוונים. על פי רוב, סל השירותים אינו כולל שיפוצים כגון איטום, שיקום וצביעת קירות מעטפת, חיזוק צינורות גז חיצוניים ואריחי שיש בגובה, שטיפת מבנים בלחץ מים, התקנת מרזבים וכיוצא בזה. יישנן חברות ניהול ואחזקה המציעות את ניהול השיפוצים הללו שלא במסגרת סל השירותים ובתוספת תשלום, בהתאם לאופי והיקף הפרויקט, תוך שהן דואגות להתקשרות עם בעלי המקצוע הרלוונטיים. עם זאת, במידה והשיפוצים הללו אינם תחת חסותה של חברת האחזקות, יש לוודא שמדובר בחברה קבלנית הרשומה אצל רשם הקבלנים, והיא מורשית על פי חוק הן מבחינת העיסוק בגובה והן מבחינת התחום הספציפי הנוגע לשיפוץ. מומלץ, במידת הצורך, להסתייע במהלך קיום המשא והמתן באנשי המקצוע מטעם חברת הניהול, על מנת לוודא שתהליך השיפוץ אכן יבוצע באופן מקצועי, תקני ונכון.