איטום עמודי בטון

איטום עמודי בטון- חשיבותם של עמודי המבנה בהיבט ההנדסי
תפקידו של העמוד במבנה הוא להוות רכיב הנדסי הנושא את העומס של המבנה שמעליו, ולפיכך יישנה חשיבות יתרה לשלמותו של העמוד. עומסיו של המבנה עוברים דרך העמוד אל היסודות שעליהם העמוד ניצב ואל הכלונסאות, תוך הפעלת מאמצי לחיצה ציריים לכל אורכו של העמוד, וככל שמופעל עליו עומס גבוה יותר, עליו להיות עבה יותר, על מנת שיוכל לשאת את העומסים הללו. על כן, לצורך בטיחותם של המשתמשים במבנה ולצורך הבטחת שלמותו של המבנה יש להקפיד על איטום ברזלי הזיון של העמוד. עמודים, שתפקידם הייעודי הוא לשאת את עומסיו של המבנה, נתונים למאמץ קריסה באופן מתמיד. קריסה הינה כשל במבנה העמוד בעקבות כוח הלחימה המופעל עליו. כוח קריסה מתאר מצב שבו העומס אשר מופעל על עמוד עובר את הנקודה הקריטית וגורם לקימורו של העמוד ואף לקריסתו. קריסתו של עמוד תלויה במספר משתנים כגון כוח הלחיצה הצירי, אורכו של העמוד בין התמיכות, מומנט האינרציה המינימאלי של העמוד והאלסטיות שלו. באופן כללי, הצורה המיטבית לחתך אופקי של העמוד לצורך עמידתו היעילה ביותר במאמצי קריסה היא הפרופיל העגול, מהסיבה שהצורה הטבעתית מאפשרת יכולת התנגדות זהה לכל הכיוונים של העמוד למאמצי הכפיפה, ואין כיוון כלשהו שעשוי להוות נקודת תורפה.

הסממנים המעידים כי יש צורך בשיקום עמודי בטון
הבנייה המתועשת כיום מתאפיינת בעמודים מבטון מזוין, שבה מניחים מוטות זיון במרכז העמוד ו\או רשת ברזל בסמוך להיקף העמוד, בין אם העמוד בעל מבנה מלבני או עגול. מוטות זיון ורשת הברזל ההיקפית תורמים באופן זה ליציבותו של העמוד, ומונעים את הימתחות העמוד כלפי צד אחד בעקבות מאמצי קריסה במקרים של רעידת אדמה ובכלל. הבטון מהווה את רובו המוחלט של העמוד, ותפקידו להעביר את מאמץ הלחיצה הצירי של המבנה דרך הכלונסאות עד ליסודות הבניין ולפזר את עומס על פני הקרקע. הליקוי השכיח ביותר בכל הנוגע לעמודים הוא התנפחותם של ברזלי הזיון בעקבות חדירת לחות ואוויר דרך הבטון. חשיפת ברזלי הזיון ללחות ואוויר מובילה לתהליך של קורוזיה מואצת הגורמת לברזל להתנפח בעקבות ספיחת החמצן שבאוויר והלחות, ולדחיקת הבטון כלפי חוץ. הדבר מתבטא ויזואלית בסימני סדיקה, התפוררות וניתוקי בטונים וכן ברזלי זיון מבצבצים המעידים על כך שהעמודים הנושאים את מבנה השלד נחלשו משמעותית, ויש לנקוט אמצעים מיידיים לאיטום, עיבוי או שיקום עמודי הבטון.

המפרט לאיטום עמודי בטון
איטום, עיבוי או שיקום עמודי הבטון מחייבים התערבות של מהנדס קונסטרוקטור, המלווה את הפרויקט תחת מפרט נכון ומסודר. המפרט לאיטום ושיקום עמודי הבטון מורכב ממספר שלבי ביצוע וכולל את הסרת חלקי הבטונים הרופפים, הטיח או השפריץ עד לחשיפת ברזל הזיון. השלב שלאחר חשיפת ברזל הזיון כולל הסרת הקורוזיה באמצעות מברשת פלדה. בנסיבות בהן מוטות הברזל איבדו מעל ל-25% מקוטרם, יש צורך בהוספת ברזל זיון על ידי ריתוך מוטות ברזל חדשים יחד עם המוטות הקיימים. השלב הבא ביישום מורכב ממריחת חומרים צמנטים מתאי אימים כגון סיקה מונוטופ 610 או סיקה טופ EC 110 למניעת המשך החלדה. בתום התהליך משלימים את הבטון וסוגרים את הסיתות בחומרי מליטה המיועדים לשיקום בטונים בלבד. חשוב להקפיד על יישום של אשפרה מתאימה בהתאם להוראות המפרט ולמרוח חומרי אטימה צמנטים מותאמים כגון סיקה טופ 107 אלסטיק לגישור ואיטום הסדקים, ומשמש בעיקר לאיטום בטונים מפני חדירת נוזלים וחומרים תוקפים נוספים לרבות קרבונציה ומלחים. שלב הגמר הינו בהתאם לעיצוב העמוד הקיים או להחלטת המזמין ועשוי לכלול התזת שפריץ, צביעה בצבע אקרילי המותאם לקירות חוץ, חיפוי אבן וכדומה.

המפרט לעיבוי עמודי בטון
התהליך לעיבוי העמודים הינו מורכב יותר מתיקון ואיטום העמודים, וכולל גם בניית טפסות סביב העמודים על פי הוראות המהנדס, יציקת בטון אל תוך התבנית יחד עם אגרגט ותוספים מתאימים, תוך הקפדה על ריטוט הבטון למניעת היווצרותם של כיסי אוויר. בתום התהליך מפורקות הטפסות והיישום נבחן על מנת להבטיח שאין כיסי אוויר או כשלים אחרים. שלבי הסיום כוללים מריחת חומרי אטימה וביצוע שכבת גמר על פי הדרישות. עיבוי עמודים אינו מסתכם בהעלאת עוביו של העמוד בלבד, והדבר כרוך בחציבה עד להגעה אל קורות התמיכה התחתונות לצורך הוספת קוצי ברזל חדשים. איטום, עיבוי ושיקום עמודי בטון דורשים הכשרה מקצועית והסמכה, וחשוב להקפיד שהחברה הקבלנית עימה יוצרים את ההתקשרות לצורך העניין הינה חברה מוכרת מטעם רשם הקבלנים, ומעסיקה מהנדס קונסטרוקטור להתוויית התכנית לשיקום העמודים.