בדיקת עמידות חיפוי חיצוני

בניין המגורים שלכם סובל מנשירת אבני חיפוי? דברים שכדאי לכם לדעת!
בכל רחבי מדינת ישראל ניתן לפגוש בבנייני מגורים ומבנים אחרים שנבנו עם חיפויי אבן במגוון טכניקות שונות, כשהשיטה הפופולרית ביותר הייתה מאז ועד היום הקיבוע ברטוב. מדובר בשיטה שבה אבני החיפוי מעוגנות אל הקיר בהתאם לת”י 2378 חלק 2 של מכון התקנים. במקרים רבים בעבר (ולעתים גם כיום) לא נשמרו הוראות התקנים הנוגעות לעיגון החיפוי החיצוני, דבר שהוביל לתופעה של נשירת אבני חיפוי מהקירות. מהנדסי קונסטרוקציה מדגישים שהגעה למצב כה קיצוני נשירת החיפוי מהמעטפת עשויה להעיד שקיים פער משמעותי ואף חריג ביותר בין יישומו של העיגון בפועל לבין דרישות התקן, שכן כל תקן שיוצא נועד להציב את אלמנט הבטיחות כיעד מרכזי, והוא מכוון בהוראותיו ונתוניו להרחיק את הפריט מלהוות גורם מסכן, ובפרט כשהדבר נוגע לאבני חיפוי של רבי קומות. במידה והחיפוי החיצוני הגיע עד לכדי מצב של נשירה, הרי שהדבר מעיד שהיישום בוצע באופן רשלני וירוד ביותר.

בדיקת עמידות חיפוי חיצוני
מיותר לציין שכל פגיעה בעקבות נשירת קרמיקה, פסיפס אבנים או התפרקות הטיח, עשויה להסתיים באסון כבד ואבדות בנפש וברכוש, וכל תיקון שנעשה לאחר בנייה עשוי להסתכם בעלויות כספיות כבדות, על כן, מומלץ להזמין בדיקת עמידות חיפוי חיצוני הן כשמדובר בבנייה קיימת והן כשמדובר בבנייה חדשה, על מנת להבטיח שהבנייה אכן עומדת בדרישות ובתקנים או לחלופין לאתר מקומות המועדים לפורענות, זאת בכדי לתקנם מבעוד מועד ולמנוע מראש את התרחיש. אחת מהטכניקות המקובלות לבדיקת עמידות החיפוי החיצוני היא שליפת אבן שלמה. חשוב להדגיש שלא זו בלבד שבדיקה שכזו איננה תקנית, אלא שהיא עלולה אף ליצור אשליה ומצג שווא שהאבן מודבקת לכאורה אל הקיר כיאות. הבדיקה הנכונה והתקנית כוללת את בחינת פרטי האבן ואופן העיגון והאם הממצאים אכן תואמים את דרישות התקן.

תהליך הבדיקה שלב אחר שלב
השלב ההתחלתי בבדיקת עמידות החיפוי החיצוני מורכב מבדיקת עובייה של האבן ומידותיה. סעיף 2.1.1 בתקן קובע שעובייה המינימלי של האבן חייב להיות 30 מ”מ לכל הפחות, וככל שהעובי נמוך מהנדרש בתקן, כך פוחתת חוזקה ויציבותה, נתון שלא ניתן להגיע אליו בטכניקה של שליפת אבן שלמה. בשלב הבא נבדק החומר שממנו ווי החיבור עשויים וכן את כמותם בכל אבן. דרישת התקן קובעת כי ווי החיבור יהיו מנירוסטה (פלדה בלתי מחלידה) ובקוטר של 3.5 מ”מ לכל הפחות. כמו כן, נדרשים בכל אבן שלושה ווי חיבור. ווים העשויים ממתכת בלתי מתאימה יצברו במרוצת הזמן חלודה, פרמטר שגם אותו לא ניתן לבחון בבדיקת השליפה. בדיקת עמידות החיפוי החיצוני כוללת בתוכה את הרשת שבין הקיר לאבני החיפוי, את החומר שממנו היא עשויה (פלדה מגולוונת), עובי המוטות ומידות המשבצות שלה, וכן את המישקים האנכים והאופקיים שבין אבני החיפוי, הזוויתנים והעוגנים המקבעים את הרשת אל הקיר.