התקנת אינסטלציה בגובה

התקנת אינסטלציה בגובה
תחום האינסטלציה הנו נרחב ומגוון, וכולל מעטפת רחבה של שירותים שונים החל מהתקנת כלים סניטריים ופתיחת סתימות ביוב, דרך התקנת מרזבים ומערכות סולריות מרכזיות וחיזוק צינורות של גז לבניין, ועד לבניית מערכות מים, הגברת לחץ המים וטיפול בקווי מים ראשיים. חלק מעבודות האינסטלציה מסווגות כעבודות בגובה ומבוצעות בגלישת מעטפת (סנפלינג), כמו התקנה או החלפת צנרת ומרזבים בתוך פירים או מעל מעטפת בניין תיקונים במקומות בעלי נגישות מורכבת. ביצוע עבודות אינסטלציה באמצעות גלישת מעטפת מבוצעת ברבי קומות, מגדלים, בניינים, בנייני משרדים ומבני תעשייה לצורכי בנייה, שיפוץ, פרויקטים של תמ”א 38 ועוד. שיטת העבודה בסנפלינג חוסכת עלויות של מנופים ופיגומים, ולעתים קרובות מדובר באלטרנטיבה היחידה לביצוע העבודה.

טיפול בבעיות אינסטלציה בגובה- אז והיום
ביצוע עבודות אינסטלציה בגובה מצריכה מהשרברב ידע וניסיון במספר תחומים שונים כגון התקנת מערכות ביוב ומים חדשות, איתור תקלות ותיקון נזילות, זאת בנוסף לקורס מקצועי לעבודה בגובה בגלישת מעטפת והסמכות מטעם משרד התמ”ת. בעיות אינסטלציה רבות מתרחשות בצנרת הביתית או בצנרת הביוב הממוקמת מתחת לקרקע. עם זאת, יישנן גם בעיות אינסטלציה המתרחשות דווקא בגובה, וקשורות לצנרת המרכזית של הביוב או המים ומשותפת לכלל דיירי הבניין. בעבר, נהוג היה לטפל בבעיות מסוג זה באמצעות חציבה בקירות, הקמת פיגומים והרמת רצפות. מדובר בשיטות מסורבלות אשר היו כרוכות בלכלוך ועבודה רבה לצורך איתור המקום המדויק שבו מתקיימת הבעיה, כשבסיומן עלה הצורך בסגירה מחדש של המקום המטופל והחזרת המצב לקדמותו. מאז ועד היום עבר הענף מקצה נרחב של שינויים ושיפורים לרווחת אנשי המקצוע והלקוחות כאחד.

הכשרה מסודרת, אישורים לעבודה בגלישת מעטפת וקורס רענון מידי תקופה
הקדמה והטכנולוגיה הגיעו, כאמור, גם אל תחום האינסטלציה, וכיום קיימים בתחום ציוד טכנולוגי מתקדם ושיטות המאפשרות עבודת אינסטלציה בגובה, תוך איתור מוקד התקלה בצורה מדויקת ובזמן קצר, ומתן פתרונות יעילים וזולים בהרבה בהשוואה לשיטות שהיו מקובלות בעבר. עבודות האינסטלציה בגובה אמנם זכו בעשור האחרון לתפנית משמעותית, אך יחד עם זאת, מדובר עדיין בשוק פרוץ וללא אכיפה מצד הרשויות. חשוב להדגיש שעבודות אינסטלציה בסנפלינג דורשות הכשרה מסודרת, אישורים לעבודה בגלישת מעטפת וקורס רענון מידי תקופה. על כן, במהלך ההתקשרות עם חברה להתקנת אינסטלציה בגובה, יש לוודא שהחברה הנה חברה מורשת לביצוע עבודות בגובה, ומחזיקה ברשותה אישורים וביטוחים הנדרשים לעבודת סנפלינג בנוסף לתעודת אינסטלטור מוסמך המעידה על רמת הידע ומקצועיות. העסקת בעלי מקצוע בתחום האינסטלציה, או בכלל, לפרויקטים בגובה, זאת מבלי לבחון אישורים וביטוחים, שמה את כספיכם על קרן הצבי, ועלולה להוביל לתסבוכות מיותרות במקרה של תאונת עבודה.