עבודות גובה במרכז

תקנות הבטיחות שפורסמו על ידי וועדת העבודה, הבריאות והרווחה של הכנסת קובעות כי עבודה מסווגת כעבודה בגובה במידה והעובד עלול בגינה ליפול לעומק הגדול משני מטרים. בין העבודות בגובה נמנות גם כאלו המתבצעת מתוך בימה מתרוממת, פיגום קבוע, נייד או ממוכן, וכן סל להרמת אדם, גלישת מעטפת (סנפלינג) וסולם.

עמית עוז, קבלן מוביל לעבודות גובה במרכז, המתמחה בשיפוץ ושיקום מבנים מסוכנים, מדגיש שהתקנים לעבודות בגובה מחייבים הכשרה מוקדמת במוסד מאושר ומוכר מטעם משרד התמ”ת וליווי הפרויקט על ידי מפקח עבודה ראשי. עבודות בגובה מספקות מענה במגוון רחב של תחומים שונים, החל מתליית שלטי חוצות, התקנת מרזבים, צנרת אינסטלציה או רשתות כנגד יונים, דרך ניקוי חלונות ו\או קירות מסך, קירות אבן, פסיפס וחזיתות של בניינים, ועד לעבודות שיפוץ ושיקום נרחבות, בהן חיזוק או חיפוי באריחי שיש, חידוש השפריץ\ הצבע, שיקום בטוני ואיטום סדקים ותפרי התפשטות.

עבודות גובה בגלישת מעטפת (סנפלינג)
כיום במגוון שיטות שונות לעבודות גובה במרכז ובכל רחבי הארץ, כאשר שיטת העבודה הנבחרת מותאמת באופן פרטני לצרכיו האינדיבידואליים של כל פרויקט, תוך התייחסות להוראות הבטיחות, תוואי השטח, אופיה של העבודה, היקפה ועוד מכלול שיקולים נוספים ההכרחיים להצלחת המשימה.

עבודות גובה בסנפלינג הפכו בשנים האחרונות לפופולריות במיוחד, היות והן החוסכות בעלויות הכרוכות בהקמת פיגומים ובהוצאות הנלוות. עבודות גובה במרכז הארץ בשיטת הסנפלינג נפוצות בעיקר באזורים המתאפיינים בבניה צפופה לגובה ואופטימליות למיזמים קטנים, פרויקטים שהשטח שלהם מוגבל או שתוואי השטח אינו מאפשר שימוש בפיגומים ואמצעים אחרים.

עבודות גובה בסנפלינג מיושמות גם במקרים המצריכים תיקונים נקודתיים כמו התקנת רשתות יונים או שלטי חוצות, איטום ושטיפת חלונות וקירות חיצוניים וכדומה. פעולת הגלישה מבוצעת מהגג כלפי מטה ומאפשרת נגישות לכל אזור הדורש תיקון מעל לקירות המעטפת.

שיטות לעבודה גובה בשיפוץ ושיקום מבנים
עבודות גובה סנפלינג חוסכות בעלויות נכבדות, ונחשבות לזולות יותר בהשוואה לשיטות האחרות לעבודה בגובה. יתרון נוסף נעוץ בעובדה ששיטת הסנפלינג אינה גורמת לפגיעה באיכות החיים של דיירי הבניין ותושבי האזור בעקבות הרעש, האבק והלכלוך הנלווים לתהליך, אך יחד עם זאת, במקרים שבהם מדובר בעבודות שיפוץ או שיקום רחבות והיקפיות, לעתים אין מנוס מהתקנת פיגומים.

שיקום מבנים נדרש בנסיבות שבהן מראים המבנים סימני התפוררות, וניתן להבחין בסדקים נרחבים בתקרות ועמודי הבניין כמו גם ברזלי זיון חשופים וחלודים. במקרים חמורים יישנה גם התנתקות של חתיכות בטון וחלקי חיפויים, ובמידה והטיפול נזנח, עלול הדבר להוביל לקריסתו של המבנה.

חוקי העזר העירוניים הנוגעים לשיקום, שימור או שיפוץ מבנים דורשים תכנון מפרט ביצוע והגשת תכניות מסודרות המאושרות וחתומות על ידי מהנדס קונסטרוקטור. התהליך לשיקום או שיפוץ מבנים מותנה בהיתר מטעם הרשויות המוניציפליות ובכפוף להם, ועל כן מומלץ לוודא בטרם ההתקשרות עם החברה הקבלנית, שהיא מחזיקה בכל האישורים והביטוחים הנדרשים לעבודה בגובה על פי חוק.