עבודות שיפוץ בהרי הכרמל

עבודות שיפוץ בהר הכרמל
הכרמל הוא רובע הממוקם לאורך כל הרכס הצפוני של הכרמל וכולל שלוחות מערביות. שטחו של הכרמל קרוב ל- 8.0 קמ”ר והוא מהווה כ-12% מהשטח העירוני הכללי. מדובר ברובע המאוכלס ביותר בעיר חיפה, עם למעלה מ- 45,000 תושבים. הכרמל מחולק לתתי רובע בהתאם למיקום הגאוגרפי כגון הכרמל המערבי ומרכז הכרמל שבהם נמצאות השכונות הוותיקות, הכרמל צרפתי שבקצה הרכס הצפוני ושכונות ורדיה וכרמליה הנמצאות בחלק הדרום מערבי של הר הכרמל ומתאפיינות בבנייה חדשה ביחס לרובעים האחרים שעל ההר. מרכז הכרמל נחשבת לשכונה מרכזית, שקטה וירוקה המאוכלסת בעיקר בזוגות צעירים ורווקים מצד אחד, ומנגד גם פנסיונרים ומשפחות ותיקות. מרבית הבניינים שבשכונה הם בגובה של עד 4 קומות ונבנו בשנות ה-60 עד ה-70 של המאה ה-20.

מנתוני רשות המסים: הדירות שבמרכז הכרמל רשמו את העליה התלולה ביותר!
לא זו בלבד שמגמת ההתייקרות במחירי הנדל”ן שמתרחשת בישראל בעשור האחרון נרשמה גם בחיפה, אלא שהנתונים הסטטיסטיים המבוססים על דיווחים של רשות המסים מראים שמחירי הדירות במרכז הכרמל רשמו את העליה הממוצעת התלולה ביותר, והיא נאמדת בכ- 200%, זאת בעקבות מספר גורמים כגון נהירת המשקיעים לשכונות המרכזיות שנחשבו בעבר לזולות בעיר, והביקוש הגובר למגורים בשכונות הוותיקות המתאפיינות בפארקים וגנים ציבוריים רבים ומציעות לא מעט אפשרויות למרכזי קניות ומקומות בילוי. ההתייקרות במחירי הדירות הובילה למגוון שינויים במרכז הכרמל, בהם שדרוגם וחיזוקם של מבנים במסגרת פרויקטים של תמ”א 38 להתחדשות עירונית, שמוסיפים המון נראות ותורמים להקפצה נוספת של ערך הדירות בשכונה הוותיקה. פרויקט תמ”א 38 להתחדשות עירונית נחשב לפרויקט ייחודי ובחסות ממשלת ישראל לחיזוק מבנים כנגד רעידת אדמה.

פרויקט תמ”א 38 להתחדשות עירונית
מרבית המבנים שהוקמו בישראל לפני 1980 ניבנו בשיטות שאינן עומדות בתקנים הקיימים כיום, ונמצא שהם בסכנת קריסה במקרה שתתרחש רעידת אדמה חזקה. אחד מיתרונותיו העיקריים של תמ”א 38 נוגע לאפשרות לחיזוק ושדרוג מבנה המגורים תוך כדי הוספת ממדים, מעליות, מרפסות שמש והרחבת הדירות הקיימות, זאת ללא עלות מצד הדיירים בתמורה לזכויות בנייה המאפשרות ליזמים להוסיף עד שתי קומות ומאוכלסות בדירות חדשות. עם זאת, היות והמציאות הישראלית היא כזו שכל אחד יכול להפוך ל”יזם חיצוני”, מומלץ שנציגות הבניין תשכור מהנדס פרטי שייצג את הדיירים מול החברות השונות ויפקח על ההליך והעבודה מראשית הפרויקט ועד סופו, על מנת לוודא שנעשתה בחירה נבונה של חברה בעלת חוסן כלכלי וניסיון עשיר בניהול וביצוע פרויקטים מסוג זה, דבר המבטיח את מקסום הזכויות של הדיירים ומימוש הפוטנציאל האדריכלי באופן מרבי. בדרך זו ניתן בסוף התהליך ליהנות הן ממבנה מגורים משופר, מתקדם ומודרני והן מהשבחת ערך הנכס באופן מקסימלי.