צביעת אסבסט בסנפלינג

צביעת אסבסט בסנפלינג: יתרונותיו וחסרונותיו של האסבסט
האסבסט מהווה שם כולל לקבוצה של מינרלים טבעיים המתאפיינים במבנה גבישי וסיבים ארוכים ודקים. אסבסט צמנט הוא תערובת של מלט וסיבי האסבסט בריכוז של 10% או יותר.

סיבי האסבסט בעלי כוח מכני חזק במיוחד ועמידים בפני כימיקלים, חום, קורוזיה ואש לאורך זמן, ותכונות אלו בשילוב מחירו הנמוך הביאו לכך שנעשה בעבר שימוש נרחב במוצרי האסבסט לצורך בנייה, בידוד אקוסטי, בידוד תרמי וחומרי חיכוך. השימוש באסבסט הולך ומצטמצם כיום, לאחר שנתגלה כי בתנאים מסוימים הוא עשוי להוות סכנה לבריאות.

יחד עם זאת, יישנם עדיין מקומות רבים בהם ניתן למצוא מבנים ומוצרים מאסבסט, כגון לוחות גליים לאיטום גגות, קירוי מבנים תעשייתיים וחיפויי קירות, וכן צנרות, מסתורי כביסה, מסתורי חלון, אדניות, ארובות וכיוצא בזה. מוצרי האסבסט מותרים לשימוש כל עוד הם במצב תקין ואין מבצעים בהם פעולות כמו ליטוש, ניסור, קידוח או שיוף העלולות לגרום לסדק, לשבר או להתנתקות החומר.

צביעת אסבסט בסנפלינג: מה אומר החוק?
הנחיותיו של המשרד להגנת הסביבה קובעות שחובה לבצע אחת לשנה בדיקת תקינות למבנים שיש בהם מוצרי אסבסט ונדרשת תחזוקה שוטפת, תוך המלצה לצביעת מוצרי האסבסט למניעת התפוררותו וצמצום הפוטנציאל לשחרור סיבי‏ אסבסט ואבק‏ מזיק אל‏ האוויר.

אחת הדרכים ליישום התקנות ‏במקומות גבוהים היא צביעת אסבסט בסנפלינג, שיטה שהתפתחה מאוד בשנים האחרונות. עם זאת, עבודה בגובה, ובפרט כשהדבר נוגע לצביעת אסבסט בסנפלינג, מחויבת בהוצאת רישיון לעבודה בגובה ורישיון לגולש מעטפת, זאת בנוסף להתמחות הספציפית הנדרשת לטיפול במוצרי האסבסט.

הנחיות‏ מטעם המנהל‏ לרישוי‏ אסבסט מתייחסות לאופן הטיפול במוצרי אסבסט וסוגי‏ הצבעים שבהם מותר השימוש לצביעת אסבסט בסנפלינג או בכל שיטה המאפשרת דרכי גישה ובטיחות מבלי לעמוד מעל גבי הלוחות. במקרים בהם כרוכה‏ עבודת הצביעה בשבירת מוצר האסבסט או‏ בפירוקו‏, חובה להיוועץ באגף לפיקוח‏ מטעם המשרד להגנת הסביבה.

צביעת מוצרי אסבסט: מפרט טכני
צביעת אסבסט בסנפלינג דורשת הכנות מוקדמות של בדיקה פיזית בשטח לזיהוי סכנות פוטנציאליות ובחירת תחנות עיגון שאליהן מחוברים חבלי הגלישה ומעגלי האבטחה הנוספים. ההכנות הללו כוללות גם הרכבת ההתקן לבלימת זעזועים ושיכוך החיכוך במקרים של נפילה, עיגון טבעות הסנפלינג בעזרת ברגים ייחודיים, שבסיומן נדרשים אנשי הצוות להרכיב סביב גופם רתמת בטיחות ולחבוש קסדה.

הכנת משטח האסבסט לצביעה כוללת שטיפה בלחץ מים נמוך להסרת הלכלוך והאבק, זאת מבלי לשייף או‏ ללטש את‏ פני המשטח. במקרים של לכלוך או חזזית עקשניים, אין לנסות ולהסיר באמצעים מכניים, אלא לצבוע מעליהם על מנת שלא לגרום לשחרור סיבי אסבסט. תהליך הצביעה מיושם במברשת ‏צבע עם סיבים מחומר‏ גמיש או‏ בהתזת הצבע שלא בלחץ‏ אוויר. בשלב הראשוני יש למרוח שתי שכבות של צבע‏ יסוד‏ קושר (פריימר) הכולל דבק בריכוז שאינו פחות מ-35%, מותאם ליישומי‏ חוץ, ומתאפיין בכושר התחברות וחדירה גבוהים (כמו סופר K של חברת נירלט, יסוד‏ קושר‏ לרב ‏גמיש של טמבור או סיקה טופ סיל 107).

יש להמתין לייבוש שכבות הפריימר בהתאם להוראות היצרן, ולאחר מכן למרוח‏ או‏ להתיז‏ שכבה של צבע אקרילי טהור המבוסס על מים ומותאם ליישומי‏ חוץ.