שיפוץ בניין חיצוני

חשיבותו של שיפוץ בניין חיצוני
בדומה לשיפוץ פנימי של בתי מגורים ודירות, כל מבנה דורש גם שיפוץ חיצוני אחת למספר שנים. שיפוץ מבנים חיצוני חיוני לתחזוקתו ושמירתו של שלד המבנה, כשבמבנים רבים מתהווים במרוצת הזמן סדקים הנובעים מבלאי החומר, תזוזות הקרקע וליקויי בניה. ברזלי הזיון של השלד נחשפים לקורוזיה וחמצון, כשהתופעה מובילה לסדקים מתרחבים, להיחלשות השלד וסיכון יציבותו של המבנה. התופעה עשויה גם לגרום להיחלשות החיפוי החיצוני של המבנה, התפוררות והתקלפות הטיח, וחדירת הרטיבות אל הקירות הפנימיים. הזנחה מתמשכת פוגעת משמעותית הן בהיבט האסתטי, הן בירידת ערכו של המבנה והן בהיבט הבטיחותי, במיוחד כשההזנחה נוגעת אל סידוק עמודי הבניין המתוכננים לשאת את עומסיו של המבנה. שיפוץ חיצוני מונע את חדירת הרטיבות אל קירותיו הפנימיים של המבנה, תורם לבידוד התרמי, משפר את מראהו, ומעלה משמעותית את שוויו.

(לקריאה מורחבת על שיפוץ בניינים)

מה כוללת חבילת השיפוץ?
שיפוץ המעטפת החיצונית חייב להיעשות אחת לכמה שנים לא רק על מנת להעניק איכות חיים לדייריו אלא גם להאריך את תוחלת חייו של המבנה, וככל שהמבנה יהיה מוזנח יותר, כך גם עלות השיפוץ תהיה גבוהה יותר ומורכבת יותר. כמו כן, באזורים הסמוכים אל חוף הים מהווה השיפוץ עניין קריטי בשל המליחות והלחות החודרים אל ברזלי הזיון ומאיצים את תהליך הבלאי של המבנה, כשלעתים מדובר בנזקים בלתי הפיכים, אשר עשויים להפוך את השיפוץ החיצוני לפעולות שיקום היקפיות. חבילת שיפוצים חיצוניים עשויה לכלול חידוש מעטפת חיצונית של המבנה, חיזוק ושיקום מרפסות, החלפת מסתרי כביסה, תיקון מעקה הגג, תיקוני בטונים ותיקוני טיח כלליים תוך יישום של טיח או שליכט צבעוני כשכבת גמר, או לחלופין חיפוי קרמיקה או שיש חיצוני בחזית הבניין. בנוסף קיימת אפשרות לחדר מדרגות חדש, לובי מפואר שבילים מגרנוליט בחצר וכדומה בהתאם להחלטת הדיירים.

ההבדלים שבין שיפוץ לשיקום
שיפוץ מבנים הכולל פעולות לחיזוק המבנה והתשתית כגון עיבוי עמודים, הוספת קורות ברזל באזורים בעלי שקיעה, עיבוי קירות תומכים, חיזוק מרפסות באמצעות קונסטרוקציה מברזל, מילוי מרתפים ויציקות בטון מסווג כשיקום, ודורש על פי חוק מפרט מסודר ופיקוח של מהנדס קונסטרוקטור מטעם החברה הקבלנית או מהנדס חיצוני שפועל בשיתוף פעולה עם אותה החברה לצורך הפרויקט. חשוב לדעת שמרבית החברות הקבלניות אינן כשירות לטפל בליקויים מן הסוג הזה, ומומלץ ליצור התקשרות עם חברות רשומות אצל רשם הקבלנים כמורשות לעסוק בתחום שיקום המבנים בלבד. תחום שיקום הבטון דורש אחריות גדולה, חומרים ייחודיים המיועדים לשיקום המבנה, ידע ומיומנות בהתאם למפרט הנדסי מדויק. טיפול לקוי או שימוש בחומרים בלתי מותאמים עשויים להוביל להמשך הקורוזיה בברזלי הזיון, ולהמשך תהליך הבלאי המואץ של המבנה על אף פעולות השיפוץ ששיפרו ויזואלית את חזות המבנה.

האפשרויות למימון השיפוץ
בעיית מימון הינה אחת הבעיות המרכזיות המתעוררות לרוב כשעולה הצורך בשיפוץ הבניין משותף, מסיבה שמדובר בעלויות בלתי מבוטלות, וסכסוכי שכנים רבים התגלעו על רקע הצורך בשיפוץ בניינים והצריכו התערבות משפטית. כיום קיימות מספר אפשרויות למימון השיפוץ, העשויות להקל משמעותית על דיירי הבניין בהיבט הכלכלי, ולסייע לוועד הבית במסע השכנוע לצורך ההסכמה לשיפוץ הבניין. אחת האפשרויות למימון שיפוץ היא באמצעות קבלת סיוע מהאגודה לתרבות הדיור, המעניקה ייעוץ חינם ומספר מסלולי מענקים, כשגובה המענק הינו ביחס לגילו של הבניין. המענקים ניתנים לבניינים החברים באגודה מעל לארבע שנים וכוללים מסלולים לשיפוץ כללי, חלקי או מוגבר. אפשרות נוספת נשענת על פרויקט תמ”א 38 שמטרתו לשפץ מבנים על מנת שיעמדו בתקנים כנגד רעידות אדמה. בניינים אשר עומדים בקריטריונים רשאים להשתתף בפרויקט ללא השתתפות עצמית במימון מצד הדיירים, באמצעות חברה חיצונית המממנת את עלויות השיפוץ בתמורה להוספת דירות בבניין. בנוסף לשתי האפשרויות הללו קיימות גם אופציות לשיפוץ הבניין על ידי חברות עירוניות או הלוואה בנקאית המהווה כמעיין משכנתא לשיפוץ הבניין. הלוואה שכזו מותנית במשכון הנכס ועמידה בכל תנאי הבנק.