שיקום בטונים בסנפלינג

שיקום בטונים מוגדר כפעולה הכרחית ובלתי נמנעת במקרים שבהם הבטון מתחיל בתהליך של סדיקה והתפוררות, ואחד מסממנים המעידים על כך שנדרש שיקום בטון הוא ברזלי זיון חשופים וחלודים, המבצבצים לא פעם מעמודי הבטון שעליהם הבניין מונח. התפוררות הבטון נגרמת ממגע רציף ומתמשך של ברזלי הזיון שבתוך הבטון עם רטיבות ולחות.

מדובר בתהליך כימי הרסני שבעקבותיו מתפורר הברזל, מתנפח ומוביל לדחיקת הבטון כלפי חוץ. במקרים של הזנחת הליקוי ללא טיפול, עלול הברזל שבבטון לאבד במשך הזמן מהקוטר שלו עד למצב שבו המבנה נתון בסכנת קריסה. בנוסף רשתות או ברזלים חשופים וחלודים, מצבים המצריכים שיקום בטון באים לביטוי בגושי טיח רופפים ומתפוררים, יסודות מבנה פגומים, סדקים, וכן כשלים במרפסות שאינן מקורות, מעקות פגומים ועוד.

מפרט לשיקום בטונים בסנפלינג
אחת מהשיטות לשיקום בטון היא הסנפלינג. ניתן לבצע תיקוני בטון בסנפלינג כשמדובר בתיקונים מוגבלים ונקודתיים. עם זאת, במקרים בהם נדרש שיפוץ כלל היקפי, המתייחס לכל שטחה של המעטפת החיצונית, מומלץ להעדיף את שיטת הפיגומים לצורך ביצוע הפרויקט.

שיקום בטון בסנפלינג או בכל שיטה אחרת דורש מפרט טכני אשר אושר על ידי מהנדס קונסטרוקטור, המתלווה אל הפרויקט לכל אורכו ומוודא שסוג וכמויות חומרי הגלם כמו גם אופן העבודה מיושמים בדיוק על פי המפרט. המפרט לשיקום בטון דורש בשלביו ההתחלתיים את קילוף שכבת טיח מסביב למקום המטופל בעזרת אזמל או פטישון, כשלאחר מכן יש צורך בחציבה עמוקה יותר עד לחשיפת ברזל הזיון.

בשלב זה, חשוב להקפיד ולחשוף את ברזל הנגוע בקורוזיה בלבד, ולנקות אותו בעזרת דיסק או מברשת ברזל. במקרים בהם נפגע הברזל בצורה חמורה ואיבד מקוטרו בשיעור של 25%, נדרשת הוספה וקשירת מוטות זיון חדשים יחד עם המוטות הקיימים באמצעות ריתוך או חוט ברזל.

היתרונות הטמונים בשיטת הסנפלינג
בתום שלב ניקוי הברזל נדרשת מריחת חומר אנטיקורוזיבי להגנה על ברזלי זיון, שהמומלץ ביותר כיום הוא סיקה מונוטופ 610.

יש למרוח את הצמנט בעזרת מברשת צבע ולמרוח מיד שכבה נוספת בשיטת רטוב על רטוב עד לכיסוי כל מוטות הברזל. השלב הבא בשיקום הבטון הוא טיוח האזור במספר טיוחים באמצעות טיט, מלט ודבק לטקס סופר, תוך יישור פני המשטח וביצוע אשפרה לכל השלבים.

פעולת האשפרה הנה הכרחית, היות והיא תורמת לחיזוק כישוריו של הבטון בעשרות אחוזים. רק בתום יישום כל השלבים הללו, ניתן להתפנות אל הפיניש הדקורטיבי. שיקום בטון בשיטת הסנפלינג מציע מספר יתרונות בולטים בהשוואה לשיטות עבודה אחרות, כמו נגישות גבוהה לכל נקודה ונקודה על מעטפת הקיר החיצונית וטיפול ממוקד בכל ליקוי ובעיה, וכן חיסכון משמעותי בזמן עבודה ועלויות התקנת הפיגומים.

עם זאת, במהלך ההתקשרות עם החברה המבצעת, חובה לוודא שאותה החברה מחזיקה בכל הביטוחים והאישורים הנדרשים לביצוע עבודות בגובה.