איטום פסיפס

שיקום קירות פסיפס

כל מה שרציתם לדעת על חיפוי קירות חוץ
החיפוי מהווה את שכבת הגמר במעטפת המבנה, והוא בא במטרה להגן על המבנה מפני חדירת רטיבויות ומים, לבודד אותו מחום וקור, ולהקנות לו חזות אסתטית יפה ומרשימה לאורך זמן. החיפוי עשוי להיות קשיח או רך, כשבקבוצת החיפויים הרכים ניתן למנות את הצבע, השליכט הצבעוני וציפוי מרקם, בעוד שהחיפוי הקשיח כולל מגוון סוגים שונים של אבנים ואריחים כגון אבן טבעית, אריחי קרמיקה, אבן מלאכותית המבוססת על צמנט או שרף, אריחי פסיפס מזכוכית או קרמיקה, לבני חול-סיד, לבני שמוט ועוד. חיפויי החוץ מחייבים התייחסות מיוחדת, שכן הם נדרשים לעמוד בתנאי האקלים אשר שוררים במקום, וגם לספק למבנה הגנה מפני לחות ורטיבות.
איטום פסיפס ומילוי אריחים חסרים
קירות המחופים בפסיפס אשר מתנתק עם השנים מהקיר ומותיר אחריו, חורים חשופים לחדירת רטיבות והמשך התנתקות אריחים נוספים. ניתן למלא חורים אלו בעזרת שפכטל חוץ על מנת לייצר קיר ישר, ללא אזורים בהם מי גשמים אשר גולשים במורד הקיר יעצרו ויחלחלו לתוך הקיר. ניתן לצבוע את אזורי המילוי בעזרת צבע אקרילי רב גמיש, על מנת לאטום טוב יותר ולשמר מראה אסטטי. במקרים בהם ישנה חדירת רטיבות לקירות ואין תקציב לקילוף מלא של כל הקירות, ניתן יהיה לשייף מעט את האריחים ולכסות את הפסיפס בסיקה 107 לפי המפרט הבא.

מפרט לציפוי ואיטום פסיפס:
1. שיוף בעזרת דיסק על מנת לייצר שריטות באריחים.
2. מילוי חורים ואריחים חסרים על ידי שפכטל חוץ או דבק קרמיקה (תלוי בסוג ההדבקה הקיימת).
3. מריחת שכבה ראשונה של סיקה 107 מדוללת עם הרבה דבק.
4. מריחת שכבה סמיכה נוספת של סיקה במריחה עם מאל’ג או רולר תלוי ברמת הגימור.
5. מריחת שכבות של צבע רב- גמיש (טמבור) או סופר גמיש (נירלט).

(ניתן לפרוש רשת דקה לפני מריחת הסיקה על מנת לשפר אחיזה, את הרשת מדביקים לאריחים בנקודות עם סופר 7)

הקשר שבין בחירת סוג החיפוי לבין תשתית החיפוי
בחירת חומרים המותאמים והרכבת החיפוי באופן נכון מבטיחים שמירה על חזות אסתטית תוך מניעת מצב של חדירת רטיבות ומים מבעד למערכת החיפוי. חשוב להדגיש שסוג החיפוי המבוקש חייב להתאים אל תשתית החיפוי, כשהבחירה בסוג החיפוי מותנית בסוג התשתית על מנת למנוע מצב שבו האריחים מתנתקים מן התשתית, נסדקים, מתפוררים או מתבלים, בעלי צבע שדוהה עם הזמן וכדומה. על כן, מומלץ להיוועץ באדריכל ולבחור את סוג החיפוי האופטימאלי כבר בשלבי התכנון של המבנה. התשתית להדבקת אבן, אריחי פסיפס או קרמיקה עשויה להיות בלוק בטון, טיח או בטון יצוק, המותאמת ליישום בחיפוי קשיח. התשתית חייבת להיות חזקה דיה על מנת לשאת את החיפוי, וכן אנכית ומישורית, נקייה וללא סדקים.

כל מה שלא ספרו לכם על חיפוי הפסיפס- וגיליתם לבד במרוצת השנים…
ישנם כאמור מגוון סוגים של חיפויי קירות, כשאחד הבולטים שבהם הוא חיפוי הפסיפס, שהיה שכיח מאוד בעבר, עד שבשנים האחרונות התגלה שלא זו בלבד שחיפוי הפסיפס אינו ממלא את ייעודו במניעת חדירת רטיבות ומים מבעד למערכת החיפוי תוך שמירת החזות האסתטית, אלא שאף מביא לבלאי מואץ של הקירות. בלאי מואץ זה בא לידי ביטוי במגוון צורות שונות כמו חדירת לחות ורטיבות מבעד לקירות, התפוררותו של הטיח והקיר, וכן עובש, דהיית הצבע לאורך זמן וכדומה. התופעה רווחת לרוב בעונת החורף, זאת בעקבות חדירת הגשמים המרובה מבעד לחיפוי עד לחשיפת הנזקים. בעבר האמינו שחיפוי הפסיפס יתפקד כשכבת איטום בדיוק כמו האריחים הסטנדרטים. יחד עם זאת, הבעיה אינה נובעת בהרכב החומרים מהם עשוי הפסיפס עצמו אלא נטועה בריבוי המרווחים שבין הריצופים, הנשחקים במהלך השנים. הרובה, שתפקידה לאטום את המרווחים, נשחקת אך היא מהגשמים ומהפרשי הטמפרטורה המאפיינים את האקלים כאן. החומר מתחיל בתהליך של התפוררות, ומתהווים מרווחים, המשמשים כמעין “מדפי איסוף” למי גשמים.

נתקלתם בביתכם ברטיבות מחיפוי פסיפס? קבלו טיפים!
נהוג כיום לחפות קירות מעטפת באריחים גדולים יותר, תוך הקפדה על מרווחים קטנים. יחד עם זאת, במידה ומעטפת הבניין מחופת בפסיפס, ונתקלתם בחדירת רטיבות אל הקירות הפנימיים שבביתכם, מוטב שתדעו כי יש מה לעשות! הפעולה הראשונה שבה יש לנקוט היא בחינת מימדי התפשטותה של הרטיבות באמצעות בירור עם השכנים. ייתכן כי הרטיבות חדרה אל דירת מגורים אחת בלבד, או שמתקיימת בכל דירות המגורים בבניין. בנסיבות הקיצוניות הרטיבות אף מתפשטת אל עבר חדר המדרגות. לאחר בדיקת היקפה של הרטיבות יש להיוועץ באנשי מקצוע המתמחים בתחום האיטום לשם הערכת מימדי הנזק והצעת אפשרויות שונות לאיטום. מומלץ כי הייעוץ והערכת מימדי הנזק ייערכו עם חברה מקצועית, המסתייעת באנשי סנפלינג מיומנים לבחינת ליקויים ובעיות נוספות במבנה לרבות אריחי פסיפס רופפים, כשבחינת אומדן הנזק תהיה תמיד מקצועית, יסודית, ומדויקת יותר לאחר בדיקה המתבצעת מגבוה.

קילוף פסיפס וחיפוי מחודש- מה כולל התהליך?
זה הזמן להזכיר כי פתרונות בלתי מקצועיים יובילו להופעת הליקויים בתוך זמן קצר. עבודת איטום היקפית של המבנה מורכבת מתהליך רב שלבי על מנת שהאיטום יהיה כראוי. התהליך עשוי לכלול יצירת פיגום מסביב לבניין, שיקום הבטון במבנה, וכן איטום הסדקים, חיפוי מחודש וכדומה. אחד הפתרונות האופטימאליים בנסיבות של רטיבויות הנובעות מחיפוי פסיפס הוא קילוף שכבת הפסיפס הישנה וחיפוי מחודש של הקירות בחומרי חיפוי שנותנים מענה הולם לבעיית הרטיבות כגון צבע רב גמיש, שיש, שליכט אקרילי, אבן, אלומיניום וכדומה, הנחשבים לחומרים איכותיים במיוחד, בעלי חוזק רב ורמת עמידות גבוהה. הפרויקט כולל הקמת פיגומים ועבודה מאסיבית המורכבת מסיתות הקירות לשם קילוף הפסיפס, הכנת הקירות עבור שכבת טיח חדשה שמטרתה ליישר את הקירות, ובמצבים בהם אין מתחת לדבק ששימש להדבקת הפסיפס שכבת הרבצה צמנטית, יעלה צורך בשכבת טיח חדשה. המשמעות היא שבמידה ונעשו חריגות בבנייה, זהו בדיוק העיתוי המיטבי לא רק לחשוף את החריגות הללו כי אם גם לתקן אותן. השלבים הבאים כוללים את השכבות הסופיות שנועדו ליצור מראה דקורטיבי וגימור נאה לעין, כמו מריחת שפכטל חוץ וצבע או שליכט אקרילי לסיום.

טיפ אחרון לסיום…
ישנן מגוון אפשרויות לחיפוי קירות, שחלקן עמידות מאוד ולאורך של עשרות שנים, בעוד אחרות עמידות לאורך שנים ספורות בלבד. החיפוי המומלץ ביותר בקרב אנשי המקצוע כיום הוא החיפוי המחודש באמצעות בידוד תרמי. הבידוד התרמי מאפשר איטום מוחלט מפני פגעי מזג האוויר וחדירת עובש ורטיבות אל המבנה, תוך הסתרת הפגמים השונים בקירות. בטרם החלטתם על סוג החיפוי מומלץ לבחון את כל הפרמטרים כגון התאמת החיפוי לסגנון העיצובי המאפיין את אזור המגורים, עמידותו של החיפוי, רמת הבידוד שלו מקור ומחום, תחזוקת הקירות לאחר תום השיפוץ וכדומה. חשוב לבצע את ההתקשרות עם אנשי מקצוע מורשים, מיומנים ובעלי ניסיון כי לעבודת החיפוי יישנן אמנם השלכות בהיבט העיצובי, אך ההשלכות בהיבט הבטיחותי חשובות לאין ערוך.