תיקון עמודי בניין

חשיבות תיקון עמודי בניין בהיבט ההנדסי
יישנה חשיבות רבה לשלמות העמודים במבנה מהסיבה שהעמודים מהווים רכיב הנדסי הנושא את העומס של המבנה שמעליו. העומסים של המבנה עוברים באמצעות העמוד אל היסודות אחרים או הכלונסאות שעליהם ניצב העמוד וכן אל עמודי ההמשך בקומות התחתונות יותר. העומסים הללו מפעילים למעשה מאמץ לחיצה צירי לכל אורכו של העמוד, וככל שעומס גבוה יותר מופעל על העמוד, הוא נדרש להיות עבה יותר על מנת שיוכל לשאת את העומסים שמעליו. על כן, שלמותם של העמודים ותקינותם הינם תנאי הכרחי לשלמותו ובטיחותו של המבנה ולבטיחותם של המתגוררים בו. בנוסף לנשיאת העומסים, נתונים העמודים כל העת למאמצי קריסה. הקריסה מהווה מצב שבו העמוד מתקפל ומקבל מעין קימור, כשהדבר נובע מכך שהעומס אשר מופעל על עמוד עובר את הנקודה הקריטית והוא גבוה מהעומס שהעמוד מסוגל לשאת. הסכנה לקריסתם של עמודים תלויה במספר גורמים, ומשתנה בהתאם ליחס שבין גובה העמוד אשר נתון לסכנת קריסה לבין צורת החתך וגודל העמוד. על פי חוק פיזיקאלי המכונה “מומנט ההתמד” יטה העמוד הפגוע לקרוס תמיד אל כיוון הנקודה החלשה ביותר שלו (לקריאה מורחבת על שיקום בטון).

כיצד משפיע תהליך הקורוזיה של ברזלי הזיון להיחלשות עמודי הבניין?
מרבית המבנים כיום בישראל נבנים בשיטה הכוללת עמודים מבטון מזוין. בין אם מדובר בעמוד מלבני ובין אם בעמוד עגול, נהוג להניח מוטות ו\או רשת זיון מפלדה בתוך העמוד וליצוק מסביבו בטון, כשבדרך זו תורמת הפלדה ליציבות העמוד, ומונעת הימתחות באחד מצדדיו בעקבות מאמצי קריסה כמו בנסיבות של רעידת אדמה. הבטון מהווה את רובו המוחלט של העמוד, ותפקידו להעביר את עומס הלחיצה הצירי דרך הכלונסאות כלפי מטה עד אל יסודות הבניין. אחד הליקויים השכיחים ביותר המחייבים את תיקונם של עמודי הבניין הוא התנפחותם של ברזלי הזיון בעקבות חדירת לחות ורטיבות דרך הבטון עד להתפתחות תהליך של קורוזיה מואצת בברזלי הזיון. הקורוזיה המואצת מובילה להתנפחות הברזל, דחיקת הבטון כלפי חוץ, להתפוררות הבטון, ולהחלשות משמעותית של העמוד הנושא את מבנה השלד עד לסכנת קריסה ממשית במצבים של הזנחה או חוסר טיפול נכון. טיפול בבעיית העמודים מחייב את התערבותו של מהנדס קונסטרוקטור שיתכנן וילווה את היישום תחת מפרט נכון ומסודר. יישנן שתי שיטות לטיפול בעמודי בניין שהאחת היא תיקוני בטון וטיח וכן טיפול בברזל החשוף לעמודי בניין שהפגיעה בהם קלה, והאחרת היא עיבוי עמודי הבניין של לכל הפחות 10 ס”מ מכל הקיפם באמצעות בניית טפסות ויציקת בטון סביב העמודים ליצירת עיבוי.

מפרטים לעיבוי או תיקון וחידוש עמודים
המפרט לתיקון וחידוש העמודים מורכב ממספר שלבים מדויקים, כשהשלב ההתחלתי הוא הסרת הטיח, השפריץ וחלקי הבטון הרופפים עד לחשיפת ברזל הזיון. לאחר חשיפת ברזל הזיון יש לנקותו באמצעות מברשת פלדה לצורך להסרת כל אבקת הקורוזיה. בנסיבות בהן איבד ברזל הזיון כ-25% מקוטרו או יותר, נדרשת פעולת חיזוק על ידי ריתוך ברזל זיון נוסף לברזל הקיים. השלב הבא מורכב ממריחת חומרים צמנטים מתאימים להגנה מפני קורוזיה כגון סיקה מונוטופ 610 או סיקה טופ ארמטק 110 המכיל צמנטים ייחודיים, אפוקסי ודבקים פולימריים בעלי דירוג אגרגטים גבוה ונוגדי קורוזיה להענקת ההגנה גבוהה ביותר לברזל הזיון מפני חלודה. בתום מריחת החומרים הצמנטים המתאימים סוגרים את הסיתות ומשלימים את הבטון החסר באמצעות מלט המיועד לשיקום בטונים בלבד. השלביים הסופיים כוללים מריחת חומרי אטימה צמנטים וגימור של התזת שפריץ, חיפוי באבן או צבע אקרילי בהתאם לרצונו של הלקוח. עיבוי העמודים הינו תהליך מורכב יותר ומחייב לווי של מהנדס החל משלב הבדיקה ולכל אורך הפרויקט. עיבוי העמודים מורכב מהסרת כל שכבות השפריץ, הטיח וחלקי הבטונים הרופפים, חפירה סביב העמודים הפגועים עד להגעה אל קורת היסוד, וכן ניקוי ברזלי הזיון ומריחתם בחומרים צמנטים להגנה מפני קורוזיה. יש למרוח את העמודים בחומרים ייחודיים לצורך קישור בין הבטון הישן לבטון החדש וביצוע זיון סביב העמודים על פי המפרט שהתווה המהנדס. היישום כולל בניית טפסות סביב העמודים בהיקף שנע בין 10-20 ס”מ ויציקת בטון אל התבנית יחד עם אגרגט ותוספים מותאמים, תוך הקפדה על רטט למניעת כיסי אוויר. שלבי הסיום מורכבים מפירוק הטפסות, מריחת חומרי איטום ויישום שכבת גמר בהתאם לרצונו של הלקוח.