תיקוני פסיפס בסנפלינג

תיקוני פסיפס בסנפלינג
אחד מחיפויי הקירות הפופולריים ביותר בישראל הוא חיפוי הפסיפס. מדובר בחיפוי שהיה מאוד מקובל בעבר הלא רחוק, עד שבעשור האחרון החלו להבין שהפסיפס מוביל לבלאי מואץ של קירות המעטפת שמתבטא בחדירת רטיבות אל קירות הפנים, התפוררות הטיח לאורך הזמן, וכן דהייה של צבע הפסיפס, עובש, פטרת ועד למקרים חמורים של נשירת הפסיפס באזורים שלמים.

תופעת הרטיבות וחשיפת הנזקים בולטת בעיקר בתקופת החורף בשל ריבוי הגשמים המצליחים לחדור מבעד לשכבת החיפוי. האמונה שרווחה בעבר הייתה שחיפוי הפסיפס זהה מבחינת תפקודו לאריחים הסטנדרטים ומהווה פתרון הולם כשכבת איטום. עם זאת, הבעיה של הפסיפס אינה נגרמת מהרכב החומרים שלו אלא כתוצאה מריבוי המרווחים ושחיקת הרובה האחראית לאיטום המרווחים.

התפוררות הרובה במהלך השנים הופכת את המרווחים שנוצרו למעין מדפים לאגירת מי הגשמים, תופעה המובילה להאצת הבלאי עוד יותר. אחד הפתרונות המקובלים והנפוצים כיום הוא תיקוני פסיפס בסנפלינג.

אומדן הליקויים ובדיקה יסודית של ממדי הנזק
במידה ונתקלתם בביתכם בחדירת רטיבות, יש לבחון את ממדי התפשטותה באמצעות בירור עם יתר השכנים. לעתים קורה שמדובר בבעיה נקודתית בלבד, אך במקרים הקיצוניים בהם הצליחה הרטיבות להתפשט ולהפוך להיקפית, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע מתחום האיטום לצורך הערכת ממדי הנזק ובדיקת האפשרויות לאיטום.

חברה מקצועית תסתייע באנשי סנפלינג מיומנים לשם אומדן הליקויים ובדיקה יסודית של ממדי הנזק. חשוב להדגיש כי פתרונות בלתי מקצועיים עלולים להוביל לכך שהליקויים יחזרו ויופיעו בתוך פרק זמן קצר.

תיקוני פסיפס עשויים לעתים לדרוש עבודת איטום היקפית בנוסף לחיפוי מחודש, לרבות פעולות לשיקום הבטון ואיטום הסדקים. כמו כן, בנסיבות מסוימות מומלץ לשקול את קילוף שכבת הפסיפס הישנה ולחפות את הקירות מחדש בחומרי חיפוי המציעים מענה הולם, כמו שליכט אקרילי, צבע רב גמיש, אבן, שיש וכיוצא בזה.

המפרט לתיקון פסיפס בסנפלינג
במידה ואין לבניין תקציב לקילוף הקירות באופן מלא, ניתן ליישם תיקוני פסיפס בשיטת הסנפלינג על ידי שיוף האריחים וכיסוי הפסיפס בחומרים ייעודיים כמו סיקה 107. המפרט לתיקוני פסיפס בסנפלינג כולל את שיוף האריחים באמצעות דיסק במטרה לייצר שריטות, כשלאחר מכן ממלאים את החורים והאריחים החסרים בעזרת דבק קרמיקה או שפכטל חוץ בהתאם לסוג ההדבקה הקיימת.

בשלבים הבאים יש למרוח שכבה של סיקה 107 שדוללה מבעוד מועד בדבק, ולאחר מכן שכבה סמיכה נוספת בעזרת רולר או מאל’ג. בשלב שלפני מריחת הסיקה מומלץ לפרוש רשת דקה ולהדביקה אל האריחים לצורך שיפור האחיזה. שלב הגימור המומלץ כולל יישום של צבע סופר גמיש מבית נירלט או רב גמיש מבית טמבור.

חשוב להדגיש כי תיקוני פסיפס בסנפלינג דורשים אישורים מתאימים לעבודות בגובה ועבודות סנפלינג בפרט, ובעת עריכת הסכם ההתקשרות עם קבלן המבצע, יש לוודא שהקבלן מחזיק באישורים הרלוונטיים לעבודות בגובה וגלישת מעטפת, וכן בביטוח קבלנים עם כיסוי צד ג למקרים של תאונות.