איטום תפרי התפשטות

תפרי התפשטות הינם מרווחים שתוכננו מראש, על מנת לספק פתרון לתזוזות השונות בין האלמנטים בעקבות תזוזת הקרקע או תנועת ההתכווצות וההתפשטות של חומרי הבניה כתוצאה משינוי טמפרטורה, זאת מבלי להעביר עומסים ולחצים בין חלקיו של המבנה. אי יישומו של תפר ההתפשטות עלול להוביל לפיצוצים בבטון וסידוק המבנה עד לנזקים קונסטרוקטיביים בשלד המבנה. איטום תפרי התפשטות אופקיים ואנכיים מיושם כדרך קבע כבר בשלבי תכנונם, כשתפקיד תפרי ההתפשטות הוא לכוון את מיקומם של הסדקים שייווצרו, ובכך למנוע את היווצרותם באזורים אקראיים ובלתי מתוכננים. לרוב, מקובל לאטום את תפרי ההתפשטות עם חומרים פוליאוריטניים משחתיים, כגון סיקפלקס FC11, סיקפלקס קונסטרקשן, סיקפלקס Pro2HP וכדומה. מומלץ לבצע את האיטום עם חומרים פוליאוריטניים בלבד ולהימנע משימוש בחומרים אחרים שבסיסם בטומני, אקרילי או סיליקוני.

אטימה תקינה של תפרי התפשטות
יישנן כיום מספר לא מבוטל של יצרניות אשר יוצאות בהצהרה כי השימוש בחומרים שלהן לצורך איטום תפרי התפשטות אינו מצריך שימוש בחומר יסוד (פריימר). חשוב להבאיר כי הניסיון מלמד שאורך חיי התפרים שנאטמו ללא פריימר מוגבל ביותר, והחומר עשוי להתנתק מן הדפנות לאחר מספר שנים בעקבות תנאי המאמץ. תפרי התפשטות נתונים תחת תנאי תזוזה תמידיים, והחומרים הפוליאוריטניים הוכחו כגמישים ויעילים ביותר עבור הצרכים הללו, כאשר לכל אחד מהחומרים שצוינו כאן הותאמו תכונות ייעודיות הנוגעות לכושר העמידות כנגד תקיפות כימיות שונות וכושר אלסטיות. כמו כן, על מנת שחומר האיטום יוכל להתכווץ או להימתח באופן חופשי אל הצדדים, חשוב להקפיד על מריחת החומר בעובי הנכון, וכן שהחומר יוצמד אל דופנותיו של התפר בלבד ויוותר חופשי לחלוטין בגב התפר.
השלב הראשוני באיטום תפר ההתפשטות מורכב מניקיון דפנות התפר, והסרת כל חלקי הבטון או הטיח הרופפים באמצעות דיסק חשמלי. חשוב להקפיד על כך שפני השטח יהיו יבשים ונקיים לחלוטין. במצבים של בטון חדש נדרשת המתנה בת 21-28 יום בטרם היישום. השלב הבא ביישום מורכב מהחדרת פרופיל גיבוי אל תוך התפר בהתאם להוראות היצרן, תוך הקפדה על כך שהפרופיל מוצמד בחזקה אל הדפנות. לצורך זה ניתן להסתייע בכפיסי עץ ייעודיים. בתום הפעולה יש לחתוך את פינות הבטון בקצותיו של התפר ליצירת פאזה (שיפוע) שמטרתה למנוע מצב של שבירת הפינה או פגיעה מכאנית במועד כלשהו בעתיד. השלבים הבאים כוללים מריחת פריימר בדפנות התפר והמתנה לייבוש בהתאם להוראות היצרן, כשלאחר מכן ממלאים את התפר בחומר האיטום הפוליאוריתני באמצעות אקדח ההזרקה, תוך הצמדתו אל דופנותיו של התפר והחלקתו. חשוב להדגיש כי איטום תפרי התפשטות דורש מיומנות וניסיון, ומומלץ להסתייע בשירותיו של בעל מקצוע, ולהימנע מליישם זאת בשיטת “עשה זאת בעצמך”.