מפרט לשיקום תקרת אסבסט

תיקון ושיקום תקרת אסבסט
מספר הגגות הקלים עולה במרוצת השנים, מהסיבה שהם מהווים פתרון זול ומהיר, ומשמשים כאלטרנטיבה לבנייה מהירה של מפעלים, חניונים ומבנים מתועשים מסחריים. גגות קלים מורכבים לרוב מחומרים כמו אסבסט, אלומיניום, איסכורית, פח ופנלים מתועשים אחרים, ועשויים לשמש גם לצורך הקמת תוספות בנייה והרחבת מבנים, וכן לקירוי וסגירת מרפסות. יישנו כיום מספר לא מבוטל של לוחות קירוי ופנלים מבודדים המשמשים את ענף השיפוצים להתקנת גגות וקירוי מרפסות פתוחות, אך התקנות לקויות מובילות לעתים לנזילות אל תוך המבנים. עם זאת, איטום הנזילות הנובעות מהתקנה לקויה מותנה באופיים של לוחות הקירוי, בעיקר כשהדבר נוגע לשיקום תקרות אסבסט. תיקון ושיקום גגות בעלי לוחות אסבסט דורשים מפרט טכני וחומרי אטימה ייעודיים כמו גם הקפדה על ההנחיות והתקנות המתייחסות אל עבודה עם אסבסט באופן ספציפי.

הוראות בטיחות לעבודה על גגות אסבסט
בעוד שגגות הבטון מוגדרים כקרקע יציבה, הרי כשהדבר נוגע לגגות קלים, ובעיקר גגות אסבסט, אזי מדובר באשליה בלבד. הליכה ואף דריכה בלבד על גגות אסבסט או בקצותיו מסוכנות במיוחד, זאת מהסיבה שלוחות הקירוי אינם מתוכננים לשאת משקל אדם, ולעיתים הם אינם מעוגנים באופן תקין, בעיקר כשזה נוגע לגגות ישנים. באופן כללי, עבודה על גגות קלים או מתועשים כרוכה תמיד בסיכון, והדרך להימנעות מסיכונים מיותרים כוללת הקפדה על עבודה עם חבל סנפלינג ורתמת ביטחון, והליכה מעל למקומות בהם קיימים עיגונים בלבד. כמו כן, בעבודה על גגות אסבסט נדרשת, כאמור, הקפדה על תקנות והנחיות המשרד לאיכות הסביבה באשר לעבודה עם האסבסט המוגדר כחומר מסוכן ומסרטן. לצורך איטום ושיקום גגות אסבסט ניתן להשתמש בחומרי אטימה פולימרים, אקריליים או חומרי אטימה פוליאוריטניים משחתיים. יחד עם זאת, על אף היותם של החומרים הפוליאוריטניים יקרים יותר, הם עדיפים על פני החומרים הפולימריים או האקריליים מהסיבה שהם עמידים לחלוטין כנגד מים עומדים ותקיפת כימיקלים, וניחנים בכושר היצמדות גבוה אל התשתיות השונות בזכות חומרי הקישור הייעודיים שבהם.

מפרט לשיקום תקרת אסבסט
בכל הקשור לשיקום גגות אסבסט, חובה לנקוט במספר אמצעי זהירות בטרם תחילת העבודה כגון בדיקת אגדי הגג ואמצעי בטיחות לעבודות בגובה. בגגות אסבסט ישנים קיימים לעתים לוחות אסבסט שהינם דקים יותר מהלוחות הסטנדרטיים, או לחלופין לוחות פלסטיק גליים, כשהדריכה על לוחות שכאלו משמעותה נפילה ודאית. יש להיזהר אף יותר במצבים בהם בוצעו עבודות הלבנה המונעות את ההבחנה בין לוחות אסבסט ללוחות פלסטיק. בעבודה עם תקרות אסבסט חל איסור לאטום לוחות שבורים או סדוקים, וחובה להחליפם בלוחות חדשים ותקינים. כמו כן, חל איסור הברשה או ניקוי לוח האסבסט להסרת כתמי עובש, חזזיות וכדומה בטרם הרטבתו במים. איטום הברגים ייושם באמצעות מריחת פריימר סביב האזור המטופל, כשלאחר מכן נדרשת מריחת חומר איטום פוליאוריתני סביב הבורג (כמו לדוגמה סיקפלקס FC11). ברגים חלודים יש לצפות בצבע נוגד חלודה. שיקום תקרת האסבסט נועד בעיקר למנוע את היווצרותם של סיבי אסבסט, ועל כן מומלץ לצבוע את התקרה בצבע אקרילי המורכב מחומרים מלכדים בשיעור של 30% או יותר.