צביעת אסבסט חיצוני

צביעת אסבסט חיצוני לצמצום פוטנציאל השחרור‏ של הסיבים אל‏ האוויר
האסבסט מוגדר כחומר מסוכן ומסרטן, והוא עלול להוביל למחלות נשימה קשות כגון אסבסטוזיס, מזותליומה וסרטן הריאה בעקבות חדירת סיבי אסבסט אל מערכת הנשימה. יחד עם זאת, האסבסט הינו מסוכן לבריאות רק בנסיבות בהן הוא נמצא במצב של התפוררות, זאת משום שהתפוררותו משחררת סיבים אל האוויר. ההתפוררות עשויה לנבוע מבלאי טבעי ועייפות החומר, וכן בעקבות ביצוע פעולות פשוטות של ליטוש, חיתוך, קידוח, שבירה, ניסור וכדומה. אחד מיישומיו של האסבסט מכונה “אסבסט-צמנט” המורכב מתערובת של סיבי אסבסט בשיעור מרבי של 10% הכלוא במטריצה של מים ומלט. לאסבסט-צמנט יישנו מגוון שימושים רחב החל מקירוי מבנים תעשייתיים וכלה בלוחות גליים לאיטום גגות. כחלק‏ מתחזוקתם השוטפת של מוצרי ‏האסבסט במטרה לצמצם את‏ פוטנציאל השחרור‏ של סיבי‏ אסבסט אל‏ האוויר, הוציא המשרד להגנת הסביבה הנחיות לצביעת מוצרי אסבסט-צמנט למניעת‏ התפוררות האסבסט ‏ואבק‏ מזיק.

‏הנחיות לצביעת מוצרי אסבסט במקום ציבורי
הנחיות‏ המנהל‏ לרישוי‏ אסבסט נוגעות לעניין‏ צביעת‏ מוצרי אסבסט‏ צמנט‏ במקום‏ ציבורי‏, ומתייחסות אל סוגי‏ צבעים המותאמים לצביעת אסבסט חיצוני ואופן הטיפול במוצרי אסבסט. על פי ההנחיות, נדרש בעל מקום‏ ציבורי שקיימים בו מוצרי‏ אסבסט שונים לצבוע‏ ולחדש מעת‏ לעת הצביעה‏,‏ על מנת ליצור שכבת‏ צבע שלמה ולמנוע‏ את שחרור ‏הסיבים‏ מאותם המוצרים.‏ ‏במצבים בהם קיים מבנה ציבור העשוי מאסבסט-צמנט שסדוק בהיקף הגבוה משליש מסך כמות האסבסט‏, על ‏בעל ‏המקום מוטלת חובת הסרתו של המבנה מהמקום תוך פרק זמן של חודש ימים. בנסיבות בהן היקף הסדקים נמוך משליש, יש לתקן את המוצר בתוך ‏18 ימים על מנת למזער את שיעור הסכנה. מומלץ לצבוע גם מוצרי‏ אסבסט במבנים פרטיים, ובמידה ועבודת התיקון והצביעה כרוכה‏ בפירוק‏ ‏או‏ שבירת מוצר האסבסט, יש להיוועץ באגף הפיקוח‏ על‏ העבודה מטעם המשרד להגנת הסביבה.

‏‏מפרט טכני לצביעת מוצרי אסבסט
הכנת מוצר האסבסט לצביעה כוללת הסרת האבק והלכלוך באמצעות‏ שטיפה ‏במים בלחץ נמוך בלבד. אין ללטש או‏ לשייף את‏ פני המשטח, ובמידה ויישנם חזזית או לכלוך עקשניים שבלתי ניתנים להסרה בשטיפה, אזי יש ‏לצבוע מעליהם. חשוב לדעת שניסיון הסרת הלכלוך באמצעים מכאניים עלול להוביל לשחרור סיבי אסבסט אל הסביבה. הצביעה‏ תתבצע בהתזת הצבע‏ ללא שימוש בלחץ‏ אוויר או‏ לחילופין‏ ‏‏במברשת ‏צבע בעלת סיבים מחומר‏ גמיש במטרה למנוע אפשרות לשפשוף‏ פני‏ המוצר. ‏תהליך הצביעה מורכב ממריחה או‏ התזת‏ שתי שכבות של פריימר (צבע‏ יסוד‏ קושר) ומריחת שכבת צבע מעליהן, כשהפריימר הנבחר ליישום חייב לכלול דבק בריכוז של 35% לכל הפחות, בעל כושר‏ התחברות וחדירה גבוהים ומותאם ליישומי‏ חוץ כגון‏ סיקה טופ סיל 107, יסוד‏ קושר‏ לרב ‏גמיש מבית טמבור‏, סופר K של נירלט וכדומה. בתום ייבוש שתי שכבות הפריימר, יש להתיז‏ או‏ למרוח‏ שכבת צבע אקרילית טהורה שבסיסה מים ומותאמת ליישומי‏ חוץ.