מפרט לשיקום תפרים בקירות מעטפת חוץ

מפרט לשיקום תפרים בקירות מעטפת חוץ
הדרך הנכונה והיעילה ביותר לשיקום תפרי התפשטות בקירות היא להוציא את חומר האיטום הישן ולתקן בהתאם למפרט המובא לעיל. בנסיבות בהן עולה הצורך בתיקון של קטע קטן ומקומי בלבד, מומלץ לבצעו תוך שימוש באותו סוג חומר שבו ביצעו את האיטום הקודם. השלב ההתחלתי כולל ניקוי יסודי של החומר הישן בחיבור שבין החומר הישן לחומר החדש על ידי חיתוך חלקי בסכין חיתוך או על ידי המסה בטינר עד לקבלת חומר נקי. חשוב לדעת כי נקודת החיבור שבין החומרים מהווה נקודה רגישה בעלת פוטנציאל תמידי לכשל, על כן מומלץ להקפיד וליישם את החומר החדש לכל הפחות כ- 4-5 סנטימטרים מעל לחומר הישן. הסרת כל חומרי האיטום הישנים באופן יסודי מתוך תפר התפשטות עשויה להיות מיגעת וקשה, וכתוצאה מכך לא פעם מתבצעים התיקונים באופן רשלני ולקוי, תוך הנחת חומר האיטום החדש ישירות על גב החומר הישן, זאת מבלי שהונח פרופיל הגיבוי בגב התפר ובעובי לא נכון. תיקונים מסוג זה עשויים להיות מועדים לכישלון, ורצוי להסתייע בשירותיו של איש מקצוע מיומן, מנוסה ומהימן.

שיקום תפרי התפשטות בעלי פגיעה בדפנות התפר
באופן כללי, יישנה אפשרות לאיטום נוסף מעל לחומרי איטום ישנים, זאת בתנאי שהחומר החדש הינו בעובי מספק ומתקיימת הפרדה בין שתי השכבות. במצבים בהם עומק התפר מאפשר, ניתן לבצע הפרדה בין החומרים על ידי פרופיל גיבוי או נייר דבק, ולבצע את העבודה בהתאם למפרט היצרן כמו בתפר התפשטות חדש לחלוטין. שיקום תפרי התפשטות בעלי פגיעה בדפנות התפר מיושם על ידי שימוש במלט וחול ביחס של 1:2.5 בתוספת דבק שבסיסו לטקס בשיטת עבודה “רטוב על רטוב” או השימוש בחומרים צמנטים ייחודיים, שהינם ייעודיים לתפרי התפשטות. חשוב להדגיש שאין לשקם בשום מקרה את שפתי התפר באמצעות השימוש בחומרים חלשים כגון טיח או טיט. בתום התיקונים נדרשת אשפרה למשך יומיים שלושה לצורך ייבוש מוחלט של התיקון בטרם המשכת העבודות.

תיקון דחוף של תפרי התפשטות
במצבים בהם נדרש תיקון דחוף של תפרי התפשטות (לרוב בתקופת החורף), קיימת אפשרות לתיקון הדפנות על ידי שימוש בחומר אפוקסי מהיר ייבוש, ולאחר המתנה בהתאם להוראות היצרן ניתן ליישם את איטום התפר. שיטה זו מאפשרת ביצוע של שכבת אפוקסי דקה גם מעל לתיקוני בטון שעדיין לחים, ולהמשיך לאחר מכן באיטום התפר. במהלך היישום בחומר אפוקסי יש להקפיד שלא למרוח פריימר מעל לחומר האפוקסי, אלא מעל למשטחי הבטון בלבד. חשוב לציין ששיטה מזורזת זו לחלוטין אינה מומלצת, ומהווה כברירת מחדל במצבים בהם נדרש איטום תפר באופן מיידי. כמו כן, יישנו גם פריימר המשמש ליישום מעל למשטחי בטון לחים, אך יחד עם זאת, גם בנסיבות הללו מומלץ להימנע משיטה זו למעט מצבים מיוחדים, ובהתאם להוראות היצרנים, זאת משום שהיישום בשיטות הללו עשוי לגרוע מאיכות האיטום בעקבות אדי המים הנפלטים מהתיקון או מיציקת הבטון במהלך שלבי התקשותו.

שיקום תפרי התפשטות קטנים
כשעולה הצורך בשיקום תפרי התפשטות קטנים שאינם עולים על רוחב של מילימטרים ספורים בלבד, ובמצבים בהם לא ניתן להחדיר את פרופיל הגיבוי לעומקו של התפר, יש צורך בחיתוך הדפנות באמצעות דיסק חשמלי בצורת משולש, ולהגדיל בדרך זו את שטח פנים הדפנות ואת אחיזתו של החומר בדפנות התפר, וכן לאפשר לחומר להתכווץ או להתמתח באופן מרבי אל הצדדים. בשוק כיום קיימים מספר משווקים ויבואנים שונים, המציעים חומרי איטום פוליאוריטניים לשיקום ואיטום תפרי התפשטות. ניתן לציין שהחברה המובילה בתחום היא חברת סיקה המיוצגת בישראל באמצעות חברת גילאר. חברת גילאר מציעה מגוון רחב של חומרים פוליאוריטניים המיועדים לתפרי התפשטות. בבואכם לשקם תפרי התפשטות מסוגים שונים חשוב להקפיד על איטום עם חומרים פוליאוריטניים תוך שימוש בחומרי יסוד (פריימרים). יישנן כיום בשוק מספר חברות אשר יוצאות בהצהרה שניתן להשתמש במוצרים שלהן אף ללא פריימר. היישום ללא פריימר הינו בעל אורך חיים מוגבל, ויתנתק מן הדפנות לאחר מספר שנים בתנאי מאמץ. כמו כן, השימוש בחומרים שאינם פוליאוריטניים ( כגון חומרים על בסיס בטומני, סיליקוני או אקרילי) לאיטום תפרי התפשטות הינו יעיל אף פחות.