לוחות צמנט בורד

לוחות צמנט בורד הינם לוחות עשויים מתערובת של חול, מלט, מים ומינרלים, ומחוזקים באמצעות סיבי צלולוז או חומרים אחרים. מדובר בלוחות עמידים במיוחד באש ומים עמידות מכאנית גבוהה (כנגד ונדליזם). לוחות הצמנט בורד אינם מכילים אזבסט ומסווגים כידידותיים לסביבה. כמו כן מתאפיינים הלוחות בגמישות יתירה, ומותאמים לאקלים הישראלי הקשה. ניתן למצוא מגוון סוגים של לוחות במידות, עוביים ושימושים שונים, כאשר לכל סוג יישנן ייחודיות המותאמות ליעוד הלוח. לוחות הצמנט בורד מתאימים לציפוי מבנים קיימים או חדשים, בניית תקרות וקירות חוץ, וכן לחדרים רטובים, רצפות גלריה, מחיצות פנים, מרפסות, דקים ועוד, הן בבנייה הציבורית והמסחרית והן בבנייה הפרטית. יישנם כיום בארץ מספר חברות המייצרות ו\או מייבאות לוחות צמנט בורד, ברגים, מסמרים ואביזרים נלווים נוספים לקירות, רצפות ותקרות.

שימוש בלוחות צמנט בורד לחיפוי קירות חוץ וחדרים רטובים
לוחות הצמנט בורד ניתנים לחיבור אל מערכות פרופילים מעץ או מתכת, אך בנסיבות הללו עולה הצורך בשימוש בחומרים וצבעים גמישים בחיבורים שבין הלוחות. ניתן, כאמור, להרכיב את הלוחות הללו כקירות חיצוניים, אך יחד עם זאת, מומלץ להרכיבם מעל ללוחות OSB על מנת להגן על הלוח מפני שבירה ובה בעת ליצור בידוד ראוי. הצמנט בורד עמיד אמנם למים, ולעיתים קרובות אכן משתמשים בלוחות הצמנט בורד בחדרי אמבטיה כגיבוי לאריחי המקלחת, לכיור או לאמבטיה. ואולם, כאשר מתקינים את הלוחות הללו יש לאטום את הקצוות, זאת לצורך שמירת עמידותו של הלוח כנגד מים. ניתן למרוח חומרי איטום ייעודיים לחדרי האמבטיה כמו סיקה 107 ולהשיג בכך אטימה מוחלטת. ריצוף חדר האמבטיה מוביל לתוצאות של אטימה כפולה, ובכך להבטיח שהלוחות לא ייפגעו גם כאשר הם ממוקמים באזורים לחים הבאים במגע מתמיד עם מים.

יתרונותיהם של לוחות הצמנט בורד בהשוואה אל לוחות הגבס
לחדרים רטובים יישנה גרסת צמנט בורד שהינה עמידה יותר כנגד מים, אך חסרונה נעוץ בכך שהיא כבדה הרבה יותר מלוחות הצמנט בורד הסטנדרטיים. על כן, לוחות הצמנט בורד הללו מיוצרים לרוב במידות קטנות יותר מהלוחות הסטנדרטיים. יתרונותיהם של לוחות הצמנט בורד בהשוואה ללוחות הגבס הם שלאורך זמן עמידותם גבוהה יותר מהסיבה שאינם נשברים ואינם מעלים עובש בעקבות לחות או רטיבות. עם זאת, על אף מעטפת היתרונות הטמונה בהם בהשוואה לפתרונות הבנייה האחרים ממעטים להשתמש בלוחות הצמנט בורד מכיוון שהם כבדים הרבה יותר מייתר פתרונות הבנייה. בשל משקלם, החיבור של הלוחות אל הקירות דורש עבודה של שני אנשים לכל הפחות בו זמנית, וכך גם בנוגע לחיתוך הלוחות שמתבצע במסור ייעודי הכולל להב קשה במיוחד. לוחות הצמנט בורד אמנם יקרים וכבדים יותר מלוחות גבס, אך עמידים ומשתלמים כלכלית הרבה יותר לאורך זמן.