חומרי סיקה גילאר

הנסיבות המרכזיות שבגינן נדרש ביצוע שיקום בטוני
שיקום בטון מהווה ענף בפני עצמו בתחום הבנייה, ומעטים הם הקבלנים בעלי הידע, ההכשרה והניסיון לעסוק בתחום זה, מהסיבה שגם כשהדבר נוגע לפרויקט שיקום בטון טיפוסי ופשוט באופן יחסי, נדרש ביצוע מדויק בהתאם למפרט טכני קפדני, שכן כל כשל פעוט באחד משלבי היישום השונים עשוי להוביל לכשל היקפי של התיקון, ולקיצור מהותי בתוחלת החיים של השיקום בכללותו. הנסיבות המרכזיות שבגינן נדרש שיקום נובעות בעיקר מכשל בתהליך הבנייה כאשר בעת יציקת הבטון, חלק מברזלי הזיון של העמודים והקורות נצמד אל תבניות היציקה, וכתוצאה מכך שכבת הבטון העוטפת את ברזלי הזיון אינה סימטרית בכל היקפה, ובצדדים מסוימים היא נמוכה מידי. מגע ברזלי הזיון עם מים מובילה לקורוזיה של הברזל ולהתנפחותו. התנפחות הברזל דוחקת את הבטון העוטף אותו כלפי חוץ ולהתפוררות העמודים והקורות עד לכדי סכנת קריסה. סיבה נוספת, הקשורה אף היא לליקויים בשלבי הקמתו או תכנונו של המבנה היא שימוש בחומרים במינונים שאינם נכונים, אם מטעמים של חוסר ידע וחוסר הבנה וניסיון בתחום, ואם מטעמי “חיסכון” בחומרי גלם איכותיים במטרה להוזיל את עלויות הבנייה. גיל המבנה ובלאי טבעי כמו גם קרבה לים ותנאי מזג אוויר קשים עשויים אף הם להוביל לצורך בשיקום הבטון.

חומרי סיקה לשיקום בטון
המפרט לעבודות שיקום של אלמנטים קונסטרוקטיביים נקבע בהתאם לחומרת הפגיעה בברזלי הזיון והבטון, ומותנה במספר גורמים נוספים כגון מיקומו וגילו של המבנה הקיים, הקרבה אל הים וכדומה. אחד מהגורמים אשר יוצרים את ההבדל בין חברות קבלניות מקצועיות ומהימנות המוכרות מטעם רשם הקבלנים לבין חברות קיקיוניות אשר מצאו תחום פרוץ במטרה “לעשות כסף קל” על גבם של לקוחות תמימים הוא חומרי הגלם בהם הם משתמשים לצורך יישום שיקום הבטון, כאשר מרבית החברות המקצועיות העוסקות במתן פתרונות שיקום בבנייה מעדיפות להשתמש בחומרים מבית סיקה לצורך שיקום הבטון. חברת סיקה מהווה קונצרן עולמי עתיר ידע וניסיון, אשר הפועל בענף כבר למעלה מ-100 שנים, עם למעלה מ-85 נציגויות שונות בכל רחבי העולם. פתרונות האיטום מבית סיקה הפכו למותג וכוללים מוצרי פוליאוריטן, דבקים, חומרים ואלמנטים לשיקום או לשימור מבנים, וכן צבעים, עצרי מים ומאות מוצרים נוספים המיוצרים בטכנולוגיות החדשניות והמתקדמות ביותר. הפתרונות מותאמים לדרישות השוק הדינאמיות, תוך יישום התקן הבינלאומי המחייב ביצוע בקרת איכות קפדנית מחמירה.

חומרי סיקה לשיקום בטון
אחד מהחומרים המשמשים לשיקום ושחזור בטונים הוא סיקה טופ ארמטק 110 המשמש להדבקה בין בטון לברזל ובין בטון ישן לבטון חדש. מדובר בחומר ייחודי ובלעדי לחברת סיקה המורכב משרף אפוקסי יחד עם פולימר, כשהשילוב בין החומרים מעניק תכונות של הדבקה, אטימה וחוזק. סיקה טופ ארמטק 110 מכיל דבקים פולימריים, אפוקסי, צמנטים ייחודיים, אינהיביטורים נוגדי קורוזיה ודירוג אגרגטים מיוחד, והשימוש בחומר מעניק לברזל הזיון את ההגנה גבוהה ביותר בפני חלודה באמצעות שכבה חזקה וחוסמת. החומר ניתן ליישום באמצעות ריסוס או הברשה. חומר נוסף המהווה כאמצעי להגנה מושלמת על ברזלי הזיון הוא סיקה מונוטופ 610 שהינו צמנט פולימרי חד רכיבי, המורכב מחומרים אנטי קורוזיביים, אינהיביטורים וכן מיקרו סיליקה להגנה מוחלטת על ברזלי זיון במהלך שיקום מבנים וכשמנת הדבקה ביישום רטוב על רטוב. סיקה טופ 122 הינו טיח המיועד לתיקון ושחזור בטונים בדרגת חוזק גבוהה במיוחד, והוא מכיל תערובת ייחודית של מוספים וצמנטים למילוי כיסי חצץ וחורים, לחיזוק ברזל זיון פגוע ותיקון שברים ופינות באלמנטים טרומיים וקירות לשיקום רצפות בטון ועיגון בין בטון למתכת. החומר מצטיין בעמידות ואטימות כנגד מים, כימיקלים, ביוב ומי ים.

סיקה רפ- כחומר בעל תכונות של חוזק ועמידות גבוהים במיוחד
אחד מחומרי הסיקה המוכרים והפופולאריים ביותר בקרב אנשי מקצוע הוא סיקה רפ, המושתת על מוספים, סיבים פוליאמידים וצמנטים ייחודיים להדבקה ולשיפור החוזק. הסיקה רפ מתאפיין בדירוג אגרגטים גבוה ואידיאלי למילוי כיסי חצץ, לתיקוני בטון ושיקום בטונים מעל לברזלי-זיון פגועים. החומר הפך לפופולארי במיוחד בקרב אנשי המקצוע בתחום השיפוצים הן בזכות קלות ומהירות היישום והן בזכות העובדה שהסיקה רפ בעל תכונות של חוזק ועמידות גבוהים במיוחד, והוא אינו נסדק ואינו מתכווץ. חומרי שיקום נוספים מבית סיקה הם סיקה רפ POWER, סיקה ויסקוסים 105, סיקה פרוגארד +903 ומוצרים רבים נוספים. עבור שכבת הגמר ניתן להשתמש בסיקה טופ 107 או סיקה גארד אלסטיק טופ 550 שהינם צמנטים וגמישים. חשוב לציין כי בניגוד לשיפוץ מבנים סטנדרטי לצורך שיפור חזית המבנה בהיבט האסתטי, שיקום בטוני מחויב על פי חוק בתכנון ופיקוח הנדסי. במהלך ההתקשרות עם חברה קבלנית עבור שיקום בטוני, יש להקפיד ולבדוק כי החברה הקבלנית אכן רשומה ומסווגת כמורשית לעסוק בתחום, והיא מחזיקה בכל האישורים והביטוחים הנדרשים.