תיקוני טיח בסנפלינג

תיקוני טיח בסנפלינג: מתי עולה הצורך בתיקוני טיח?
תיקוני טיח נדרשים במקרים של התפוררות הטיח ונשירתו בשל מגוון סיבות שונות כמו כתמי רטיבות שבמרוצת הזמן גורמים להתרופפות הטיח הישן, התבקעותו והתקלפותו, חלודה בברזלי הזיון שבעקבותיה תופח הברזל ודוחק את הטיח כלפי חוץ, כמו גם ליקויים בעבודת הטיוח שכתוצאה מכך נוצרים סדקים במעטפת הבניין החיצונית.

הטיח מהווה תערובת של מלט, טיט ותוספים ייחודיים המיועדים לחזק את הטיח כגון דבק גי בונד או דבק לטקס. החומרים הללו משווקים בשקים נפרדים.

הכנת הטיח דורשת את ערבוב החומרים בתוספת של מים ובהתאם למינונים מדויקים, וכל שינוי ביחס שבין המרכיבים עלול לפגום באיכות הטיח.

עבודת הטיח נחשבת לאחד מהשלבים החשובים ביותר בפרויקט הבנייה או השיפוצים, והיא מסמלת את המעבר שבין שלב השלד והכנת התשתיות לבין השלב שבו מתחיל היישום של עבודות הגמר.

מהי חשיבותו של הטיח?
תפקידו של הטייח מתבטא, לכאורה, ביישור וחיפוי קירותיו של המבנה והכנתו לקראת שלבי הצביעה הסופיים, אך חשיבותו האמיתית של הטיח טמונה ביכולת האיחוי והחיזוק של שלד המבנה. פעולת הטיוח מיושמת במספר שלבים שמטרתם לחזק ולקשור את הקירות יחדיו.

למעשה, תערובת הטיח מורכבת מחומרי הקשחה ומיצוק שתפקידם להתחבר אל החומרים שמהם עשוי השלד. עם זאת, לטיח ישנם מגוון תפקידים נוספים כמו תיקון פגמים, עקמומיות וסטיות שנתהוו במהלך בניית הקירות, כיסוי פעולות החציבה שנעשות לאחר מכן לצורך התקנת צנרות, או כיסוי שינויים שנעשו בפרויקט כמו הזזת שקעי חשמל, נקודות מים. בנוסף לכל אלו משמש הטיח לאיטום מעטפת המבנה החיצונית.

המפרט לתיקוני טיח במעטפת החוץ של המבנה
השלב הראשוני במפרט לטיוח או לתיקוני טיח מורכב מניקוי יסודי של כל הפסולת והשאריות מהקירות, כמו בליטות, ברזלי קשירה, צנרת חשופה, מסמרים או כל גורם זר אחר.

בתום שלב הניקוי מגיע השלב המכונה “הרבצה”, והוא כולל התזת שכבת יסוד מעל לשלד החשוף, זאת במטרה לקשור בין הטיח והשלד ולחזק אותו. שלב הטיוח המרכזי מתחיל לאחר התייבשות שכבת ההרבצה, ומורכב ממריחת טיח שחור תוך כדי יישור הקירות בעזרת מסרקים, סרגלים וחוטי סימון. השלב הבא בטיוח החוץ הוא שלב הפריימר המשמש כבסיס וכחומר מקשר בין הטיח לבין שלב הגמר של מריחת השליכט.

יש להקפיד שהפריימר יבש לחלוטין בטרם ניגשים ליישום השליכט, המהווה שכבת גמר המצפה את מעטפת המבנה. יש לציין שהמפרט לטיוח קירות הפנים עשוי להיות שונה מעט מטיוח קירות החוץ, ולכלול שלבי ביניים נוספים.

תיקוני טיח בסנפלינג
אחת מהשיטות לעבודה בגובה שקיימות כיום היא שיטת הסנפלינג, המציעה מגוון יתרונות בהשוואה לשיטת העבודה השמרנית עם פיגומים. שיטת הסנפלינג מאפשרת הנגשה לכל האזורים מעל לקיר המעטפת ועלותה נמוכה יותר, היות והיא חוסכת את העלות הכרוכה בהקמת פיגומים והתשלום לאנשי המקצוע לצורך זה.

בנוסף, העבודה בסנפלינג שקטה ונקייה יותר ומלווה בהפרעה מינימלית לתפקודם של דיירי הבית. עם זאת, שיטת הסנפלינג איננה מותאמת כשמדובר ביישור קירות או לעבודות טיח נרחבות, אלא לפרויקטים הדורשים תיקונים נקודתיים בלבד וללא שימוש בכמויות רבות של חומר.

בין אם הדבר נוגע לתיקוני טיח, צביעת מעטפת או לפרויקטים אחרים, חובה לוודא שהחברה הקבלנית שנשכרה לצורך ביצוע הפרויקט אכן מחזיקה באישורים הנדרשים בחוק לעבודה בגובה ומתמחה בתחום.