איטום תפרי התפשטות בסנפלינג

איטום תפרי התפשטות אופקיים ואנכיים נעשה במבנים כדרך קבע כבר בשלבי תכנונם. תפר התפשטות נועד ליצור חיץ בין חלקי המבנה ולאפשר תנועה של התכווצות והתפשטות בין חלקיו, זאת מבלי שהתנועה תגרום גם להעברת העומסים והלחצים ביניהם. למעשה, תפקידו של התפר הוא לכוון את מיקום הסדקים ולאפשר תנועת התפשטות והתכווצות חופשית, תוך מניעת היווצרות סדקים באזורים אקראיים ובלתי מתוכננים. היות ותפרי התפשטות נתונים תחת תנאי תזוזה מתמדת, עולה הצורך באטימתם על ידי חומרי אטימה גמישים העומדים בתנודות הללו למשך שנים ארוכות. חומרי האיטום הפוליאוריטנים המשחתיים הוכחו במרוצת השנים כיעילים ביותר הן מבחינת כושר האלסטיות שלהם והן מבחינת עמידותם מפני חומרים כימיים שונים. הכלל החשוב לאיטום נכון הוא שימוש בחומר המסוגל לעמוד בתנועתיות אל הצדדים. “מילוי” התפר בצורה חובבנית מבלי להבין את חשיבותו ואופן תפקודו, מוביל לאלפי כשלים בתפרי התפשטות בעקבות איטום לקוי.

המפרט הטכני לתיקון לקויי איטום בתפר התפשטות
על מנת שהחומר הפוליאורטני יוכל להתכווץ או להימתח בחופשיות אל הצדדים, יש להקפיד על סוג החומר הנכון והעובי מתאים, תוך הקפדה על הצמדת החומר אל דופנות התפר בלבד והשארת גב התפר חופשי לחלוטין. מילוי התפר בכמויות גבוהות או נמוכות מידי עלול לגרום להפחתה בכושר האלסטיות ולניתוק החומר מהדפנות. לצורך מניעת כשלים מסוג זה פותחו פרופילים דמויי ספוג המשמשים למניעת הידבקות חומר האיטום בגב התפר והגבלת עוביו. המפרט הטכני לאיטום נכון או תיקון לקויי איטום בתפר התפשטות הנו רב שלבי ומורכב מסילוק החומר הישן באמצעות חיתוך חלקי בסכין חיתוך ו/או המסה בטינר באזור החיבור שבין החומר הישן לחומר החדש עד לקבלת חומר נקי. בשלב הבא יש למלא את התפר בחומר האיטום החדש בעובי של 4-5 סנטימטרים מעל לחומר הישן.

חומרי איטום פוליאוריטנים לתיקון תפרי התפשטות
במידה ועומקו של התפר מאפשר זאת, מומלץ להפריד בין חומר האיטום הישן לחומר החדש בעזרת נייר דבק או פרופיל גיבוי ולעבוד על פי המפרט כאילו מדובר בתפר חדש לחלוטין. במקרים בהם דפנות התפר פגועים, עולה הצורך בתיקון הנקודה תוך שימוש במלט וחול ובתוספת דבק לטקס במינונים הנכונים או על ידי חומרים צמנטים ייעודיים. חשוב להדגיש כי בשום מקרה אין להשתמש בחומרים חלשים כגון טיח או טיט לתיקון שפתי התפר. עם סיום התיקונים נדרשת אשפרה למשך מספר ימים והמתנה לייבוש מוחלט של התיקון בטרם המעבר להמשך העבודות. יישנן כיום מספר חברות המשווקות חומרי איטום פוליאוריטנים עבור תפרי התפשטות, כשהחומרים האיכותיים ביותר הם מבית חברות סיקה, ביטום ונגב טכנולוגיות, כגון סיקפלקס FC, סיקפלקס Pro2HP, וולקם 116, וולקם 921 ו-Master flex 476. במהלך ההתקשרות עם החברה הקבלנית לצורך תיקון תפרי התפשטות בסנפלינג, יש לוודא שלחברה יש את כל האישורים והביטוחים לעבודה בסנפלינג וביצוע סוג זה של עבודות מבחינה הנדסית.