יישור קירות שפריץ

חידוש או יישור קירות שפריץ
גימור בדרך של שפריץ צמנטי שכיח מאוד בבנייה הישראלית אם בשל עמידותו וחוזקו לאורך של שנים רבות ואם בעקבות מראהו הדקורטיבי ועלותו הנמוכה בהשוואה לשיטות חיפוי אחרות. השפריץ הינו תרכובת של חול ומלט יחד עם דבקים ייחודיים וקוורץ לחיזוק עמידותו, והוא מהווה למעשה כמעין בטון דקורטיבי עם יכולת עמידות גבוהה במיוחד. עם זאת במהלך השנים עולה הצורך בחידוש השפריץ הישן בעקבות בלאי טבעי, התנתקותו והתפוררותו מהקיר, וכן ספיחת לכלוך ופיח מכוניות או סידוק ורטיבות המחלחלת אל קירותיו הפנימיים של המבנה. התופעות הללו עשויות לנבוע מבלאי טבעי או יישום השפריץ באופן לקוי על משטחים סדוקים ובלתי נקיים, וללא השימוש במפרטים מתאימים. בנסיבות הללו מומלץ שלא להזניח את הקירות, ולהזמין איש מקצוע מיומן לצורך חידוש השפריץ או יישור הקירות כהכנה ליישום של כל חיפוי אחר.

המפרט ליישור קירות השפריץ
את השפריץ ניתן לחדש באמצעות מפרט הכולל את שטיפת הקירות בלחץ מים וגירוד כל חלקי השפריץ הרופפים, ובמידה ומתגלים בקירות סדקים, אזי יש לפותחם ולמלא אותם בחומרים אוטמים בעלי בסיס זהה לבסיסו של השפריץ הישן. בנסיבות בהן השפריץ הישן יציב דיו ומקובע היטב, ניתן להרטיבו במים ולהתיז את החומר החדש מעליו. יחד עם זאת, במידה ומחליטים על שינוי דקורטיבי ויישור קירות השפריץ משתנה מעט המפרט הטכני, ולאחר ניקוי מוחלט של הקיר באמצעות לחץ מים או אדי קיטור מכל שאריות השמנים והלכלוך, יש צורך בסיתות השפריץ לצורך קבלת משטח גלי ועמיד בעזרת אזמל רחב, גרזן או פטישון. בשלב הבא נדרש יישום של שכבת הרבצה צמנטית דלילה לצורך יישור המשטח וכשכבה מקשרת בין החומרים. השלב בעוקב ביישום כולל טיוח בתוספת דבק לטקס סופר מבית סיקה, ועל מנת שביצוע היישור יהיה מושלם, מומלץ להרכיב פרופילים ממתכת המכונים “מייקים” לצורך טיוח הקירות בקווים אחידים וישרים. בתום שלב הטיח ניתן למרוח חומר יסוד ושליכט אקרילי, שפכטל חיצוני או כל שיטת חיפוי אחרת לרבות שיש או אריחים בהתאם לבחירתו של הלקוח.

מפרט לאיטום קירות עם שפריץ בעקבות סידוק וחדירת רטיבות
הופעת סדקים וחדירת רטיבות אל קירות עם שפריץ עשויה לנבוע ממגוון סיבות כגון בלאי החומר או יישום לקוי של השפריץ. חומרי היסוד של השפריץ זהים לשכבת ההרבצה הצמנטית המיועדת לאיטום הקירות מפני לחות ורטיבות. עם זאת תערובת שפריץ ללא תוספים משפרים כגון דבק לטקס או לחלופין “חיסכון” במלט עשויים להוביל להתפוררותו של החומר, הופעת סדקים, רטיבויות בקירות הפנימיים ולבלאי מואץ. בנסיבות של חדירת לחות בקירות בעלי שפריץ ניתן לאטום את הסדקים ולחדש את השפריץ באמצעות מפרט מדויק הכולל את סיתות השפריץ הישן והשטחתו באמצעות גרזן או פטישון, ניקוי המשטח בלחץ מים או אדי קיטור והתזת תערובת מדוללת המכילה גם תוספים מבית סיקה לשיפור כישורי האטימה. בתום השלבים הללו יש להתיז שכבה נוספת של חומר על מנת להבטיח אטימה מוחלטת.

יישור קירות שפריץ- טיפים ועצות
אחת התופעות הישראליות ביותר היא ההמתנה לגשם הראשון על מנת להיזכר שיישנה בעיית הרטיבות. בין אם מדובר בסדקים, גגות דולפים ורטיבות בין אם בשיפוץ המעטפת החיצונית של המבנה, איטום ויישור קירות שפריץ, חשוב לדעת שהעיתוי הנכון ביותר לטפל בבעיות האיטום והליקויים הוא בעונת הקיץ. החל מהשלב שבו חדרה הרטיבות עולה הצורך בהמתנה שהקיר יהיה יבש לחלוטין לצורך תיקונו מבפנים. הטיפול בבעיות איטום בתקופת הגשמים יכולה לעצור או להאט את חדירת הרטיבות אך לא לפתור את הבעיה באופן מוחלט. באופן כללי, קל ונוח יותר לבצע פעולות איטום, בידוד ושיפוץ בתקופת הקיץ כשהחומרים והקירות מתייבשים מהר יותר. כמו כן, בכל פעולה המצריכה איטום או שיפוץ מומלץ להסתייע באיש מקצוע בעל וותק ורקורד של שנים בתחום על מנת להבטיח שהתוצר המוגמר יהיה איכותי ועמיד לאורך של שנים רבות.