שפריץ חיצוני

שפריץ חיצוני
השפריץ הינו תרכובת של חומרים המותזת על הקירות ליצירת טקסטורה בלתי אחידה. השפריץ מורכב מבטון (חול ומלט) מעורב עם מרכיבים נוספים כגון דבקים וקוורץ לשם שדרוג חוזקו ועמידותו. כיום קיימים בשוק מגוון שיטות וסוגי שפריץ כפיתרון לציפוי קירות חוץ של המבנים כגון שפריץ צמנטי, שפריץ אקרילי, שפריץ סולוונטי, ציפוי אקרילי גמיש וכדומה. השפריץ לצביעת מעטפת החוץ של הבניין מיושם מעל לשכבת הטיח השנייה או השלישית המכונה בשם “השכבת הטיח המיישרת”. השפריץ האקרילי מיוצר ומסופק בישראל באמצעות מספר יצרנים וכולל, בין היתר, פריימר (צבע יסוד קושר) וציפוי דקורטיבי. התרכובת ממנה עשוי השפריץ האקרילי משלבת דבקים אקריליים ייחודיים יחד עם גרגירי חול קוורץ במגוון גדלים שונים במטרה להעניק לו את המרקם המבוקש, החל מהמרקם הגס וכלה במרקם העדין. את השפריץ האקרילי מיישמים מעל לשכבת השליכט, והוא מאופיין בדרגת אטימות גבוהה כנגד חדירת מים וקרינת השמש, ובתכונות נוספות כגון גמישות גבוהה, שמירת הגוון האחיד למשך שנים רבות, כשבנוסף לכל אלו הוא גם רחיץ במים. יחד עם זאת, השפריץ האקרילי לוקה לעתים בבעיות הקשורות אל רטיבות ממושכת ועל כן הוא אינו ניתן ליישום על קירות בעלי רטיבות או לחות. על מנת שהשפריץ האקרילי ימלא את תפקודו באופן מיטבי ויידבק היטב לקיר מומלץ להסתייע באיש מקצוע מיומן, ולהקפיד היטב על כל הוראות היישום.

שפריץ צמנטי כפתרון לציפוי מעטפת
השימוש בשפריץ צמנטי מקובל מאוד בבניינים משותפים, בווילות פרטיות ובשכונות “בנה ביתך”. את השפריץ הצמנטי נהוג לערבב באתר הבנייה עצמו, כשבעל המקצוע מכין את התרכובת בהתאם לאופי העבודה, לרצונותיו וטעמו של הלקוח. התרכובת עשויה לכלול סיד, צמנט וחול קוורץ טחון, יחד עם אבן שומשום דקה או עבה וכדומה, עד להשגת המרקם המבוקש. הבעיה המרכזית בהרכב החומרים המיוצרים בזמן אמת באתר הינה שאיכותו של השפריץ הצמנטי תלויה מאוד במיומנותו של בעל המקצוע, אם במינון הנכון והמדויק ואם באופן הערבוב של כל החומרים. חיסכון במרכיב אחד תוך העלאת אחוזי המרכיבים האחרים לצורך “הוזלת” העלויות או לחלופין חוסר מקצועיות עשויים לפגוע בטיבו ואיכותו של השפריץ, דבר שיבוא במהלך השנים לידי ביטוי בכושר איטום ירוד ושינוי הגוון במרוצת השנים. על אף הפיתוי שבדבר, מומלץ להסתייע בשירותיה של חברה מוכרת ואמינה בלבד, שכל מוצריה עברו אישורים ובדיקות בקרת איכות ונושאים תו תקן מטעם מכון התקנים. קיימות כיום חברות המספקות שפריץ מוכן, המושתת על שילוב של “צמנטי-אקרילי”. שפריץ זה מיוצר בתהליכים חדשניים ונושא תו תקן. פעולת הערבוב כוללת הוספת מים בלבד והתזת החומר באופן ישיר מעל גבי שכבת הטיח המיישרת.

אופן היישום של תהליך התזת השפריץ
באופן כללי, תהליך התזת השפריץ מורכב מכמה שלבים, כשהתהליך תלוי במספר גורמים כמו סוג הקיר, גילו ומצבו מבחינת הבלאי הטבעי, וכן בעיות הרטיבות והצורך בפעולות איטום. חשוב לדעת כי התזת שפריץ חיצוני מבלי שבוצעו קודם לכן תיקוני איטום יסודיים בקיר יובילו לכך שכל פעולת תיקון או איטום המבוצעת במועד עתידי לאחר מכן בקיר תבלוט למרחקים. אי לכך, במידה ונדרש מקצה שיפוצים נרחב מומלץ לבצע את השפריץ במסגרת של שיפוץ היקפי לכל מעטפת הבניין. שלבי היישום של השפריץ על בסיס צמנטי כוללים את הכנת הקיר על ידי שטיפתו בלחץ מים על מנת לנקותו מלכלוך ואבק. חשוב לאטום את כל הסדקים באופן יסודי בטרם ניגשים אל פעולת ההתזה. את הרכב החומרים לתערובת יש להכין במינונים המדויקים בהתאם לצרכי העבודה ולערבב היטב באמצעות מערבל מכני המכונה “טפאלה”. את החומר מתיזים באמצעות קומפרסור או כלי ידני ביחס של 8 ק”ג לכל מ”ר. יש להקפיד על כך שפעולת ההתזה תיושם בשתי שכבות לכל הפחות, וכן שהשכבה הראשונה תהיה אחידה ודלילה ותתבצע בהתזה בלחץ גבוה על מנת ליצור תשתית אטומה למים וצפופה, בעוד שהשכבה השנייה אשר קובעת אם הטקסטורה הסופית תדולל פחות. המרקם החיצוני של הקיר יהיה עדין יותר ככל שלחץ ההתזה יהיה גבוה יותר ולהפך. חשוב להקפיד במהלך שלושה ימים על אשפרה (השקיה במים). יישנם, כאמור, יתרונות רבים בשימוש בשפריץ שבסיסו צמנטי, אך חשוב להקפיד על מינונים מדויקים ותהליך עבודה “לפי הספר”. במידה והחלטתם על שפריץ חיצוני למעטפת המבנה מומלץ להסתייע בשירותיה של חברה אמינה ומוכרת בלבד על מנת שלא לרכוש חתול בשק.