יסודות בטון

מהם יסודות בטון?
היסודות הינם החלקים שעליהם המבנה נשען, ותפקידם להעביר אל הקרקע את מכלול העומסים אשר מופעלים על המבנה. יישנם מספר סוגים של יסודות, כאשר ההנחיה הכללית היא שסוג היסודות ועומקם ייקבעו בהתאם למספר שיקולים כמו שיטות בנייה על קרקע שמי התהום סמוכים אליה, סוג הקרקע כדומה. באופן כללי ניתן לסווג את הקרקעות לשתי קטגוריות שהן קרקע יציבה וקרקע עובדת. הקרקע העובדת מתאפיינת בגרגרים מאורכים ודקים כגון הכבול, החרסית והטין, ובשל צורתם וגודלם של הגרגירים אין המים מצליחים לחלחל לעומק, כך שבחורף הקרקע תופחת ומתפשטת, בעוד שבקיץ היא נסדקת ומתכווצת. השינויים הדינמיים הללו מחייבים תכנון וביסוס מבנים בעלי יסודות המותאמים לקרקע זו, על מנת שהקרקע לא תשפיע על יציבותו של המבנה.

סוגי יסודות- הכלונסאות
ניתן למנות, כאמור, מגוון סוגים של יסודות כגון כלונסאות, יסודות בודדים, יסודות רפסודה, יסודות נמשכים וכדומה. עם זאת, נהוג לסווג גם את היסודות לשתי קטגוריות מרכזיות שהן יסודות רדודים ויסודות עמוקים. קטגוריית היסודות העמוקים כוללת את הכלונסאות המורכבים לרוב מבטון מזוין אשר נוצק אל בור קידוח עגול שקוטרו משתנה, ונע בטווח שבין 40-120 ס”מ, ועומקם תלוי בעומס שהכלונסאות מתוכננים לשאת ובמבנה הקרקע במקום. העומק הסטנדרטי של הכלונסאות בבנייה הפרטית נע בין 5-18 מטרים ונקבע בהתאם לעומסים של המבנה ולתנאי הקרקע. נהוג להשתמש בכלונסאות לביסוס מבנים באזורים בהם יישנה קרקע חרסיתית, וקיים חשש שתפיחת הקרקע בעקבות הרטיבות תוביל לתזוזות במבנה ולנזקים. באזורים בהם יישנה קרקע סלעית נהוג להשתמש בכלונסאות בעלי קוטר קטן יותר שנע בין 20-60 ס”מ בלבד, ובעומקים משתנים של 3-5 מטרים.

יסודות רדודים
בקטגוריית היסודות הרדודים יישנם מספר סוגי משנה כגון פלטות (יסודות בדלים), יסודות נמשכים או רצפת בטון המונחת על פני הקרקע. הפלטות הן יסודות העשויים מבטון מזוין בצורת פירמידה מלבנית או תיבה, ומיועדים לנשיאת עמוד בודד הממוקם מעל למרכזם. מידותיהם נעים בין 80-120 סנטימטרים ועומקם כמטר מתחת לרצפת המבנה, כשהמידות והעומק מהווים נגזרת של עומס המבנה המתוכנן להיבנות וסוג הקרקע. יסודות נמשכים הינם יסודות בחתך מלבני, ועשויים מבטון מזוין. רוחבם המינימאלי של היסודות הנמשכים הוא כ- 20 ס”מ וגובהם המינימאלי הוא כ- 30 ס”מ בהתאם לעומסים, והם משמשים לביסוס קירות נושאים. רצפת בטון מזוין המונחת על הקרקע הינה בעובי של כ- 15 ס”מ ומיועדת לביסוס קירות פנימיים וקירות נושאים (לקריאה על שיקום בטון וחיזוק מבנים).

חשיבותם של יסודות הבטון
חשיבותו של המבנה נטועה ביציבותו, ועל כן נהוג להשתמש במהלך הבנייה בחומרים החזקים ביותר, שהבטון נכלל בהם. בשל חוזקו הרב, נהוג להשתמש בו לבניית יסודותיהם של המבנים ולחיזוק מבנים קיימים. קיימת אפשרות להשתמש במגוון סוגים של חומרים לבניית יסודות, אך ליסודות מבטון יצוק יישנה מעטפת של יתרונות, שרק חלקם בלבד מתקיימים בחומרים האחרים, כשהיתרון הבולט הוא הענקת תמיכה חזקה ויציבה למבנה, לרבות עמידה מול פגעי מזג האוויר ורעידות אדמה. כמו כן עמיד הבטון מפני נזקי מים והצפות וכנגד אש. הבטון הינו חומר שאינו מתכלה כמעט, וחסין מפני פגעי זמן, ריקבון וחרקים לרבות טרמיטים. מכלול התכונות הללו הפכו את הבנייה הנשענת על יסודות מבטון לפופולארית במיוחד בכל שיטות הבנייה הקיימות כיום.

השיקולים לבחירת קבלן שלד
בניית יסודות הבטון מיושמת באמצעות קבלן שלד מוסמך. ישנם מספר כללים שלפיהם מומלץ להתקשר עם קבלן איכותי, על מנת להבטיח שהמבנה יהיה עמיד ויציב לאורך שנים רבות, כשהשיקול המרכזי הוא תעודת הסמכה בתוקף לצורך הווידוי שהקבלן אכן מומחה ומורשה לעסוק בתחום הטפסנות. פרמטרים נוספים הם אמינות, וותק וניסיון של שנים בתחום, אחריות על העבודה, תיק עבודות מפואר והמלצות של לקוחות קודמים. חשוב להקפיד ולקבל הצעת מחיר בכתב עם תאריך צפוי לסיום הפרויקט. חשוב במיוחד שלא להקל ראש במהלך בחירת קבלן השלד לביצוע היסודות, שכן, היסודות הם אלו אשר אמורים לשאת את כל עומסיו של הבית, ועבודה איכותית תבטיח בית יציב ואיתן לאורך של שנים רבות.