שיפוץ חזיתות בניינים

על פי חוקי העזר העירוניים הנוגעים לשמירה ושיפוץ חזיתות בתים מטעם העיריות השונות, מוגדרת החזית של המבנה כמעטפת חיצונית מכל צדדיו, לרבות שטח הקרקע והגג. כמו כן, תחת ההגדרה “שיפוץ” מסווגות מכלול פעולות רוחב שמטרתן לשמר את מראהו התקין של הבית בהיבט הוויזואלי, ולמנוע את הזנחתה והתבלותה של החזית. עבודות השיפוץ הדרושות חייבות להתבצע בכפוף לחוקי העזר הללו, כשבתוכן כלולות עבודות צביעה סתימה, מילוי, חישוף, טיוח, סיוד, ציפוי, חיפוי וכדומה, וכן עבודות להגנה מפני רטיבות או מים, חלודה, סדיקה ופעולות נוספות. שיפוץ חזיתות בניינים נועד לשקם את הנכס ולשדרג את מראהו החיצוני, כשהערך המוסף הוא השבחתו של הנכס, והעלאת ערכו באופן משמעותי.

השבחת הנכס
שיפוץ הבניין עשוי להתבצע במגוון מסגרות ודרכים שונות החל משיפוץ החזית באופן קוסמטי חיצוני, דרך שדרוגה של מעטפת הבניין באמצעות הדבקת אריחי שיש או ביצוע עבודות עיגון, וכלה בהשבחת המבנה במסגרת של תמ”א 38. בסופו של דבר כל פעולות השיפוץ הללו נועדו להשבחת ערכן של הדירות בבניין, ולשיפור איכות חייהם של הדיירים, תוך שימת דגש על העמידה בתקנים הרלוונטיים ונושא הבטיחות. שיפוץ ושדרוג איכותי של בניין ישן עשוי להבטיח את עליית ערכה של הדירה בהתאם לאופי השדרוג. לדוגמא, הוספת חנייה במסגרת שיפוץ חזית הבניין עשויה לבדה להשביח את הנכס בכ-7% מערכה בשוק, וכך גם בנוגע להוספת מעלית בבניין. בנסיבות בהן הוספת מעלית הינה חלק ממסגרת תמ”א 38, אזי ההוספה עשויה להיות ללא תשלום כחלק מביצוע הפרויקט, כך שהרווח עבור הדיירים הינו כפול, במיוחד עבור הדיירים המתגוררים בקומות הגבוהות של הבניין. במקרים רבים עשוי שיפוץ הבניין לכלול גם הוספת מרפסת וממ”ד לדירות הקיימות, כשכל הפעולות הללו עשויות להעלות את שווי הדירה בטווח שבין 5%- 15.

להמשך קריאה על שידרוג הבניין

שדרוג מראה חיצוני של הנכס
בניין משופץ, משודרג ומטופח אשר עונה לדרישות האחרונות בענף, משביח אמנם את נכסי הדיירים באחוזים בלתי מבוטלים, אך ההשלכות הנובעות מהשבחתו של הנכס תבואנה לידי ביטוי בהיבט הכלכלי במהלך מכירתו או השכרתו של הנכס בלבד. יחד עם זאת, שיפוץ חזיתות בניינים בא בפועל לידי ביטוי בעלייה משמעותית באיכות החיים, בין אם השדרוג מורכב משיפוץ קוסמטי למעטפת הבניין כגון צביעה וטיח, עיגון ותיקון אריחי שיש שנשרו או התרופפו ובין אם השיפוץ כולל גם את שדרוג הלובי, הוספת מחסן עבור אופניים או עגלות, שיפוץ חדר האשפה ואף הוספת מעלית. ברחבי הארץ ניתן למצוא לא מעט בניינים שאינם בהכרח ישנים, אך חזותם נראית מוזנחת במיוחד. הדבר מתבטא בטיח ישן וקירות מתקלפים, חיפויים שהתנתקו, אלמנטים עיצוביים מתקופות עתיקות שנחשבו בעבר לדקורטיביים וצנרות ישנות שתלויות באוויר. שיפוץ חזיתות הבניינים מחדש ומרענן את הנראות הכוללת של הבניין ותורם לעוצמתו של המבנה. מבנה מטופח הופך למקום שנעים לשהות בו ומשדרג גם את איכות החיים.

שיפור תחושת ביטחון של המבנה המשופץ
בין אם מדובר בשיפוץ חזיתות בניינים ובין אם בשיפוץ יסודי, יעלה השדרוג את ערכה של דירת המגורים באחוזים ניכרים, וכך גם בנוגע לאיכות החיים, כשהשדרוג הופך את הבניין למטופח אסתטי יותר, ולמקום נעים הרבה יותר למחייה ומגורים. יחד עם זאת, ראוי לציין כי שיפוץ איכותי מספק מענה גם בהיבט הבטיחותי, ללא הסכנה הטמונה באריחי שיש אשר נופלים על רכבים חונים או ראשיהם של הדיירים, ללא נזקי חשמל, נזילות, גג דולף או כתמי עובש. אספקט נוסף שנועד לשפר את תחושת ביטחון של המבנה המשופץ נוגע לתוכנית המתאר הארצית המוכרת בשם “תמ”א 38” שנועדה לחזק מבנים ולמנוע נזקים בנפש בעיתות של רעידות אדמה. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מטעם מכון המחקר הסיסמולוגי מעלה שאחת לתשעים שנה צפויה להתרחש רעידת אדמה חזקה. עוד מעלה המחקר כי כל המבנים אשר נבנו לפני שנת 1980 אינם עומדים בתקנים, ועשויים להתמוטט במידה ורעידת אדמה כזו תתרחש. פרויקט תמ”א 38 מאפשר הוספת קומה נוספת בבניינים ישנים, זאת בתנאי שיבוצע גם חיזוק הבניין מפני רעידת אדמה, כשהעלויות הינן על גבו של הקבלן בתמורה למכירתה של תוספת הקומה בבניין.