צביעת שפריץ

צביעה וחידוש שפריץ ישן
השפריץ הצמנטי הינו אחד מצורות הגימור הפופולאריים ביותר בבניינים בישראל בשל עמידותו לאורך השנים וחוזקו הרב. השפריץ הינו תערובת של חול, מלט, קוורץ ודבקים המעניקים לתערובת את חוזקה. ישנם סוגים שונים של שפריץ כגון שפריץ סולוונטי, שפריץ צמנטי, שפריץ אקרילי או אקרילי גמיש וכן שיטות יישום שונות כמו שפריץ לחוץ, שפריץ במרקם דק ודקורטיבי או במרקם גס וכדומה. עם זאת, במהלך השנים נוצר בלאי טבעי וחלקיקי שפריץ מתחילים להתפורר אם בעקבות הרטיבות אשר ספגו ואם בעקבות יישום ראשוני על שטח בלתי נקי, בנוסף ללכלוך, עשן המכוניות והפיח שנספחו אל מעטפת הבניין במרוצת הזמן. התופעות הללו מצריכות פעולות לחידוש השפריץ הישן בהתאם למצב הקירות וסוג השפריץ הקיים. באופן טכני התזת השפריץ החדש מיושמת באמצעות מכונת ההתזה ידנית בעלת אפשרויות להתזה מעודנת או להתזת גושי חומר במרקם גס יותר. בפרויקטים בהם עולה הצורך בכיסוי משטחים רבים בחומר, נהוג להשתמש במכשיר המכונה “איילרס” אשר חוסך משמעותית בזמן וכוח אדם.

(לקריאה על שיפוץ בניינים)

המפרט לחידוש השפריץ
התזת השפריץ מיושמת באופן ישיר תוך הנעת המכשיר בתנועה איטית זורמת מצד אל צד וגלגול מנגנון בעל גלגל שיניים פנימי להתזת החומר. המפרט לחידוש השפריץ מורכב ממספר שלבים, כשבנסיבות בהן מתקיימת רטיבות במעטפת החיצונית של המבנה, יש להתחיל את התהליך בגירוד והשטחת השפריץ הקיים על ידי סיתות באמצעות גרזן או פטישון. בתום הסיתות יש לנקות את המשטח בלחץ מים גבוה, ולהתיז תערובת מדוללת הכוללת תוספים לשיפור האיטום באמצעות חומרים צמנטים מבית סיקה כגון סיקה 1, והתזת שכבה נוספת לצורך הווידוי שאטימה אכן מוחלטת. בנסיבות בהן מעוניינים להחליק את השפריץ, יכלול המפרט גם פעולות של טיוח המשטח בשכבת הרבצה צמנטית עם מוספים ייחודיים כגון דבק לטקס סופר וגימור בהתאם להעדפותיו של הלקוח כגון שליכט, שליכט אקרילי או שפכטל.

צביעת שפריץ בקירות מתפוררים וסדוקים
חשוב להבהיר שהפעולות לחידוש שפריץ צמנט ללא פגמים שונות מהפעולות לחידוש שפריץ צמנט בעל חוזק וערך צמנט נמוכים או לחלופין שיפוץ קירות בעלי שפריץ מתקלף ומתפורר, ומומלץ להסתייע בשירותיה של חברה קבלנית המתמחה בתחום, שכן, התזת שפריץ על קירות סדוקים מבלי לאטום את הסדקים בקיר קודם לכן, או ללא מריחת שכבות יסוד מקשרות לצורך אחיזה טובה ואיכותית לקיר ולצורך חיבור בין החומרים השונים, עשויים להוביל להתנתקות חלקי השפריץ מן הקירות בשלבים מאוחרים יותר. כשמדובר בחידוש שפריץ צמנט יציב ונטול פגמים, שלבי העבודה כוללים את הסרת החומרים הזרים והלכלוך בלחץ מים וצביעה באמצעות סופרקריל מ.ד תוך יישום של שתי שכבות עד לכיסוי מוחלט. עם זאת, בנסיבות בהם מדובר בקירות מתפוררים וסדוקים המחייבים שיפוץ, יש לתקן את פגמים תוך הוספת טיח מועשר בצמנט בכל האזורים הבעייתיים. חשוב לדעת שתיקוני שפריץ מקומיים לאחר שיפוץ קירות בעקבות בעיות של רטיבות אינם מומלצים, מהסיבה שהמראה המתקבל דומה לטלאים, והוא לעולם איננו אחיד ובולט למרחוק.

צבעים אקריליים חיצוניים המשמשים לצביעת השפריץ
צביעת קירות השפריץ מהווה את השלב האחרון במיזם, והוא ניתן ליישום במספר שכבות באמצעות רולר פשוט וסטנדרטי. יש להקפיד ולדלל את שכבת הצבע הראשונה במים ביחס של 1:1, כשהשכבה הראשונה משמשת כשכבת יסוד מקשרת בין השכבה הקודמת השכבות הבאות. לצורך צביעת קירות השפריץ ניתן להשתמש בסופרקריל מבית טמבור או בנירוקריל מבית נירלט שהינם צבעים אקריליים חיצוניים, ומוכרים כצבעים איכותיים במיוחד להתמודדות מול קרני שמש ומזג האוויר, אך יחד עם זאת, הצבעים הללו אינם חומרי איטום, וישנם חומרים נוספים במרקם סמיך יותר, המותאמים ייעודית לאיטום הקירות, ומספקים הגנה טובה יותר מפני חדירת רטיבות כמו רב גמיש של נירלט או סופר גמיש מבית טמבור, שניהם צבעים אקריליים לקירות חוץ בעלי סמיכות גבוהה במיוחד, ומיועדים הן לאיטום והן לצביעה. הצבעים הללו מוגדרים כגמישים במיוחד ומשמשים לאיטום סדקים נימיים בגודל מרבי של 2 מ”מ, ולהגנה מפני רטיבות ותנודות בחומר בעקבות שינויי טמפרטורות.