חיפוי חיצוני בצמנטבורד

לוחות צמנט הינם לוחות המורכבים מתערובת של מספר חומרים, לרוב צמנט המחוזק בסיבי ברזל או עץ. הלוחות הללו משמשים לחיפוי חיצוני, חיפוי קונסטרוקציה ב”בנייה יבשה” או בשילוב אלמנטים עם “בנייה רטובה”, בנייה קלה, כיסוי רצפות, וכן ליצירת מחיצות וקירות פנים בתוככי הבית וכדומה. לוחות הצמנט מתאפיינים בעמידות לתנאי מזג אוויר קשיים, חסינות לאש וחסינות לרטיבות ומים. ייחודם של לוחות הצמנט נעוץ בכך שהם ניתנים להתגמשות ולכיפוף לצד עמידות גבוהה במיוחד בחדרים רטובים וכחיפוי חיצוני. הלוחות משפרים את חוזקם של הקירות באופן משמעותי ועמידים לאורך זמן.

לוחות צמנטבורד- רקע היסטורי
עד שלהי שנות ה-70 של המאה הקודמת נהוג היה ברחבי העולם להשתמש בלוחות אסבסט שבסיסם מלט אשר חוזק עם סיבי אסבסט. בתחילת שנות ה-80 החלו לייצר את לוחות הצמנט בטכנולוגיה חדשה של כבישה בתנור, תוך המרתם של סיבי אסבסט בסיבי צלולוז לצורך שיפור העמידות. ניתן למנות כיום מאות מפעלים ברחבי העולם המתמחים בייצור מגוון רחב של סוגי לוחות צמנטים, כאשר לכל סוג יישנו ייעוד ספציפי, אך כולם מסווגים כחומרים לא דליקים, עמידים ברטיבות ומתאפיינים בעמידות מכאנית גבוהה יותר בהשוואה ללוחות הגבס. לוחות הצמנט מקובלים מאוד בעולם המערבי ומשולבים בשיטות הבנייה המתקדמות לחיפוי חיצוני, רצפה נושאת וקירות פנים.

לוחות צמנט- הסוגים השונים
יישנו, כאמור, מגוון רחב של סוגי לוחות צמנטים, כאשר בסיסם של הלוחות הללו הינו לרוב מלט, אך הם נבדלים אלו מאלו בסוג החומרים המחזקים. סוג הלוחות הנפוץ ביותר הוא לוחות הצמנטבורד העשויים ממלט לבן או אפור ומחוזקים בסיבי עץ. יתרונם נעוץ בעלותם הנמוכה בהשוואה ליתר לוחות הצמנט. יחד עם זאת לוחות הצמנטבורד בעלי נטייה להתעוות, לשנות את צורתם ואף להישבר בפינות בעקבות חשיפה ללחות. חיסרון נוסף הוא כושר ירוד לספיגת חומרים כגון ציפויים או דבקים. לוחות צמנט מסוג אחר הם אלו המחוזקים עם תרכובת מינרלים ורשת של סיבי זכוכית. לוחות אלו בעלי אפיון דליקות נמוך וכמעט שאינם מושפעים משינויים בלחות. עם זאת, הלוחות הללו מתאפיינים בחוסר גמישות, ועל כן אינם מותאמים לחיפוי קירות או שימושים אחרים במבנים שנבנו ב”בנייה יבשה”.

לוחות פיבר צמנט
לוחות פיבר צמנט הינם לוחות צמנטים שחוזקו בסיבי צלולוז ועברו תהליך של כבישה בתנור. מרבית מן הלוחות הללו בעלי שכבות של קשרים אופקיים, כשהמתקדמים ביותר שבהם כוללים גם קשרים אנכיים בנוסף לקשרים האופקיים. גמישותם של לוחות הפיבר צמנט היא התואמת ביותר לגמישות המבנים אשר נבנו בשיטה ה”יבשה”, והם אף ניתנים לכיפוף ועיגול. יתרון נוסף הוא כושרם הגבוה ביותר לספיגת חומרי איטום, דבקים וצבע, אך חסרונם נטוע בעלותם הגבוהה בהשוואה ללוחות הצמנטבורד. הלוחות הללו משמשים לחיפוי קירות חוץ חזיתות מעוצבות, ומהווים תחליף איכותי לטיח חיצוני למבני בטון או בלוקים. לוחות הפיבר צמנט אידיאליים גם לעיצוב קירות פנים ולתוספות בנייה, ובעיקר לתוספות בנייה מעל לגגות.