קילוף שליכט מרמרינה עם ברנר

השימוש בשליכט מרמרינה לעיצוב טקסטורות במראה אותנטי וייחודי
שליכט מרמרינה הנו חומר גמר טבעי מסורתי ליישום מעל לתשתית טיח צמנט וטיח סיד. מדובר בתערובת של סיד בור מיושן וגרגרי שיש גרוס המשווק כחומר רטוב חד רכיבי ומוכן לשימוש, שניתן ליישמו כשכבת גמר מעל לקירות חיצוניים ופנימיים בחללים יבשים ורטובים.

בעבר היה ציפוי המרמרינה נפוץ מאוד בארץ ובעולם, ובפרט מעל לקירות חיצונים, חדרי אירוח, כניסות ללובי וכדומה, שכן החומר מסווג כ”חומר נושם” וניחן בכושר הידבקות גבוה אל מגוון רחב של תשתיות שונות, לרבות תשתיות פורוזיביות (מימיות). כמו כן, שליכט מרמרינה מאפשר קבלת טקסטורות במראה עיצובי אותנטי וייחודי, כמו לדוגמה הסגנון הים תיכוני, הסגנון הטוסקני וכדומה. עם זאת, במהלך השנים האחרונות הולך ופוחת השימוש בשליכט מרמרינה, והוא מיושם כיום בעיקר באתרים ארכאולוגים ובתחום השיקום של מבנים לשימור.

קילוף שליכט מרמרינה עם ברנר
הטקסטורה המחוספסת שעיטרה קירות פנים וחוץ רבים, יצאה בהדרגה מן האופנה במרוצת השנים, כשהטרנד העכשווי בעולם עיצוב הפנים הוא הסגנון המודרני הכולל מינימליזם, קירות חלקים וריהוט בקווים ישרים להפחתת הגירוי הוויזואלי והקניית המראה הנקי. החלקת הקירות כרוכה בקילוף השליכט ודורשת עבודה בהיקף נרחב. קילוף השליכט נדרש גם במקרים של קילופים מקומיים, סדקים, פגמים או חדירת רטיבות בבתים ישנים שקירות החוץ שלהם בעלי ציפוי מרמרינה. בנסיבות הללו נהוג לבצע קילוף שליכט מרמרינה עם ברנר (מבער) וליישם ציפוי חדש על כל מעטפת הבניין, מהסיבה שכל פתרון איטומי נקודתי מקומי עשוי להיראות ולבלוט למרחקים, ולפגוע בחזות המבנה בהיבט האסתטי. במקרים מסוימים שבהם ישנם פגמים קלים והמרמרינה אחוזה בצורה טובה אל התשתית, ניתן לטשטש את הפגמים הללו באמצעות צביעה מעל עם מערכת של צבע גמיש (שכבת יסוד שמעליה שתיים או שלוש שכבות צבע גמיש).

שיטות לקילוף שליכט מרמרינה והחלקת קירות
במקרים שבהם נדרש פתרון איטומי או כל תיקון רחב היקף מעל לקיר המצופה בשליכט מרמרינה, הדרך הנפוצה ביותר בקרב מרבית בעלי המקצוע בתחום היא קילוף השליכט מכל שטח הקיר, כשהשלב שלאחר מכן כולל ביטון וטיוח, ורק בתום העבודה הסיזיפית הזו ניתן לצפות את הקיר בציפוי חוץ חדש. אחת מהשיטות המקובלות לקילוף שליכט מרמרינה נעשית בעזרת דיסק חשמלי תוך שימוש במבער ברנר-גז, על מנת לגרום לעוות של השליכט לאחר חימומו, ולקילופו ביתר קלות. עם זאת, השימוש בטכניקה זו נחשבת למסורבלת, סיזיפית ויקרה ביותר, וישנם פתרונות טובים, פשוטים וזולים בהשוואה לקילוף שליכט מרמרינה עם ברנר, כמו, לדוגמה, שימוש בטיח גבס או שליכט אקרילי בגר של חברת נירלט. כך או אחרת, קילוף שליכט והחלקת הקירות מצריכים עבודת הכנה המורכבת משיוף עם דיסק וחספוס פני המשטח, כשבשלב העוקב יש ליישם בונדרול סופר בשתי שכבות לצורך הכנת המשטח לשפכטל. מומלץ להשתמש בשפכטל אמריקאי וליישם מספר שכבות עד לקבלת גימור מושלם.