צביעת פסיפס בטמגלס

שיקום קירות חוץ בעלי חיפויי פסיפס
חיפוי הפסיפס נחשב בעבר הלא רחוק לאחד מחיפויי הקירות הנפוצים והפופולריים ביותר בישראל, עד שבשנים האחרונות החלו להבין שחיפוי הפסיפס אינו זהה היבט התפקודי לאריחים הסטנדרטים, והוא מעודד את התפוררותו של הטיח ודהיית צבע הפסיפס לאורך הזמן, תוך שהבלאי המואץ בקירות המעטפת עשוי לתת את ביטוייו גם בפטרת ועובש, בחדירת רטיבות לקירות הפנים, ועד לתופעה של נשירת הפסיפס בחלקים נרחבים. הבעיה אינה נובעת מהרכב החומרים של החיפוי דווקא, אלא מריבוי המרווחים שבין האריחים, המהווים כמעין מדפים שבהם נאגרים מי הגשמים, ובפרט כשמדובר באזורים המתאפיינים בשחיקת הרובה המשמשת לאיטום המרווחים. אחת ההמלצות של בעלי מקצוע היא לקלף את קירות המעטפת באופן מלא מכל החיפויי הישן ולחפות את הקיר בחיפוי חדש ועמיד יותר.

שלבי הכנת הקירות לקראת היישום
עם זאת, מדובר בעלות לא מבוטלת, ובניינים שאין באפשרותם לגייס את התקציב לכך, יכולים לערוך תיקוני פסיפס בעזרת מפרט טכני ושימוש בחומרים ייעודיים, כאשר שלב הגימור מורכב מצביעת פסיפס בטמגלס. צביעת קירות מצופים פסיפס מורכבת מכמה שלבים, כשהשלב ההתחלתי כולל את הכנת הקירות על ידי הסרת הפסיפס הרופף והלכלוך שהצטבר באמצעות שטיפה במים בלחץ גבוה. בתום הסרת הלכלוך והאבק, מדביקים במקומות החסרים פסיפס משוחזר ועורכים תיקוני רובה בכל האזורים הפגומים. רק בתום עבודת האיטום ההיקפית ותיקוני הפסיפס, ניתן לפנות לצביעת חיפוי הפסיפס בצבע עליון פוליאוריתני טמגלס PE בשתי שכבות בהתאם לגימור שנבחר (ברק משי, מט או מבריק). חשוב להדגיש כי מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע המתמחים בתחום האיטום, ובפרט כשמדובר בחדירת רטיבות באופן מפושט אל קירות הפנים, לשם הערכת ממדי הנזק, שכן, כל פתרון בלתי מקצועי יוביל לכך שהליקויים יופיעו ויתעוררו בחלוף הזמן.

מפרט טכני לצביעת חיפויי פסיפס בטמגלס
טמגלס PE הנו, כאמור, צבע עליון פוליאוריתני דו רכיבי לשימוש חיצוני ופנימי. הצבע מתאפיין בעמידות חיצונית גבוהה כנגד תנאי סביבה קורוזיביים, כנגד שחיקה וקרינת UV חזקה. טמגלס PE משווק בשלוש רמות ברק ובמגוון צבעים ומותאם גם ליישום כציפוי עליון במבנים מפלדה ובטון. בתחילת היישום יש לערבב את כל תכולת אריזה ב’ (החומר המקשה) לתוך אריזה א’ (השרף) ולבחוש היטב עד ליצירת תערובת הטרוגנית אחידה. עם סיום הערבוב, ניתן ליישם את הצבע בשתי שכבות אחידות, תוך המתנה לייבוש בין שכבה לשכבה. פרק הזמן הנדרש לייבוש נע בטווח שבין 16-48 שעות, והוא עשוי להשתנות בהתאם לטמפרטורת הסביבה. שיטות היישום כוללות ריסוס באיירלס, הברשה או גלילה, תוך הקפדה שהרולר יתאפיין בשערות קצרות במיוחד ועמיד לצבעים סינתטיים. במידה והצבע שנבחר הנו טמגלס במרקם מבריק, מומלץ ליישם בהתזה ולהימנע משימוש ברולר או מברשת מחשש לתופעת בועות.